Under rådande omständigheter så kan vi ha längre svarstider och mer begränsade telefonmöjligheter. Maila kundservice_online@decathlon.com så svarar vi så fort vi kan.

Löpband

5 Produkter Produkter

sortera efter

Här hittar du löpband i tre olika prisklasser och med olika extra funktioner som är anpassade utefter din löpning.

Hur väljer man löpband?

Låt dina personliga mål avgöra vilket löpband du köper. Du kanske vill komma i form, gå ner i vikt eller vill förbereda dig inför en tävling? I sånt fall måste du överväga saker som hastighet, lutning samt komfort och extra tillbehör som kan ta din löpning till nästa nivå.

Prestanda

Det första kriteriet för att välja ett löpband som har en bra maxhastighet. Dina behov kommer att ändras om du planerar att gå i 6 km/h eller springa snabbare än 14 km/h. Du borde alltid välja ett löpband som har en högre maxhastighet än vad du kan prestera så att du har en möjlighet att kunna utvecklas och bli bättre och gå efter nya mål.

Vill du ändra om i din rutin eller gå ner ett par kilon? Tilt-funktionen kommer att göra din löpning lite svårare och kommer att hjälpa dig att gå ner ett par kilon. Om du har som mål att bygga muskler eller ha en generell bättre fysisk form och inte bara en bättre kondition så kan det vara värt att ta en titt på våra roddmaskiner. De hjälper dig att träna hela kroppen och hjälper dig att ha en bättre kondition.

Komfort

Löpbandet bör vara anpassat till din storlek och din gång. Ju längre, snabbare och bredare steg du tar, desto bredare och längre bör löpbandet vara. Kom ihåg att prova olika underlag på maskinen. Vissa underlag är mjukare att springa på vilket man ofta inte kan märka om man inte provar dem.

Coachning

Olika löpband har olika tillbehör. Träningsprogram som är riktade mot viktminskning och utveckling av prestanda skapar en större variation i din träning. Många paneler kan hjälpa till att känna av hjärtrytm, antingen genom att ha händerna på ett handgrepp på vardera sida av maskinen, alternativt genom att ha ett band runt bröstkorgen som känner av hjärtrytmen.

De mer utvecklade löpbanden har ofta många fler tillval som gör att man kan individanpassa träningspassen till sina egna behov. Det är som att ha en egen coach hemma! Denna hemma-coach är perfekt för dig som inte riktigt vet hur man ska träna för att få bästa resultat eller om du inte vill fokusera på ditt träningsschema när du springer.

Vad är det för skillnad mellan att springa på löpband och att springa i naturen?

Utöver det självklara att man inte behöver oroa sig om vind, halka och temperatur när man tränar inomhus, så finns det tre skillnader mellan att träna på löpband jämfört med i naturen.

Löpbanden hjälper dig att träna att göra fler steg per minut och hjälper dig att röra på benen snabbare och är betydligt mer anpassat utefter ens behov. Om man bor i en storstad så har man inte alltid tillgång till skogar och bra stigar som man kan springa på medan man kan enkelt ställa in lutning och hastighet på sitt stationära löpband hemma.

Att springa utomhus är å ena sidan ofta lerigt, dammigt, blött och ibland till och med farligt om man tränar på platser med mycket trafik, men å andra sidan så får man i regel ut mycket mer glädje av det jämfört med att jogga inomhus på en och samma plats.

Om du ska träna inför en tävling så rekommenderar vi löpband bara för att öka konditionen och prestandan på löpbanan, dock rekommenderar vi att man regelbundet tränar utomhus i och med att man måste vänja kroppen till underlaget och vindmotståndet man upplever under en tävling.

Kan man skada knäna när man springer på ett löpband?

Ja, man kan definitivt skada knäna, det är dock säkrare att träna löpning på ett löpband jämfört med om man tränar ute i naturen i och med att man inte behöver oroa sig för oväntade hinder eller halka. Det är dock väldigt viktigt att du lär dig hur du ska springa. Maratonlöpare brukar knappt lägga någon vikt på sina hälar för att ha maximal stötdämpning och för att inte skada knäna.

Om du är orolig för skador trots att du har bra teknik när du springer så kan det vara en bra idé att träna med crosstrainers. De förbränner lika många kalorier men är mycket skonsamma för kroppen i och med att man inte utsäts för stöta till skillnad från när man springer.

Hjälper löpband att gå ner i vikt?

Det beror helt och hållet på vad du äter, hur mycket du äter och hur din livsstil ser ut utöver träningen på löpbandet. Om du sitter ner mer än 8 timmar per dag, åker bil till jobbet, äter alldeles för mycket onyttig mat och är generellt en person som inte är så aktiv så räcker det inte med några enstaka träningspass i veckan (oavsett sport) för att man ska gå ner i vikt.

Viktminskning kräver en förändring i ens livsstil, inte bara att man tränar några gånger i veckan. Du måste utgå från att större delen av dina resultat kommer att komma från köket, inte träningen. Se också över kaloriintaget i förhållande till ditt bmi och hur mycket du förbränner på en dag för att se hur du kan anpassa dig för en viktminskning.