Dölj filter
Filters 0
Sortera efter:
Filters 0

Sport för alla sedan 1976

Om Decathlon

Decathlon är världens största sportvaruåterförsäljare. Hos Decathlon hittar du fler än 40.000 sportartiklar inom över 80 sporter. Vi levererar våra prisvärda produkter till hela Sverige. Decathlon startade 1976 i Lille, Frankrike och sedan dess har vi expanderat till över 54 länder. Här på Decathlon designar, producerar och distribuerar vi våra egna märken, våra passionbrands.

Vi är sportutövare, så våra produkter måste möta vår egen höga standard. De självklara fördelarna med detta är att vi kan ha mycket konkurrenskraftiga priser utan att kompromissa med kvaliteten.

Optimerad produktionskedja

Våra priser

Vi sänker våra kostnader genom att designa massproducerade produkter på ett smartare sätt. Våra designteam har omfattande kunskaper om varje sports specifika krav, kontrollerar effektivt timing och kvalitet och köper in de allra bästa materialen. Varje designteam är baserat på en plats där deras sport utövas i hög grad, vilket gör att de kan observera användare och inhämta deras feedback.

Vad gäller produktionen arbetar våra team kontinuerligt för att effektivisera processer och förenkla designen av uppdaterade modeller och kollektioner – utan att göra avkall på kvaliteten. På så sätt kan vi kontinuerligt skapa bättre basprodukter för varje sport. Vi etablerar långsiktiga samarbeten med industrins bästa leverantörer, vars säkerhet på arbetsplatsen regelbundet granskas. Vår selektivitet resulterar i bättre produktivitet utan att vi behöver kompromissa om det som är viktigt för oss, till exempel att få ut produkter till försäljning i tid och att förbättra vår riskhantering. Vi bidrar till hållbar utveckling genom att betygsätta tyger, förebygga kemiska risker och mäta koldioxidutsläpp.

Det faktum att vi själva kontrollerar och investerar i vår logistiska organisation (lager, transporter och automatisering) gör att vi kan sänka våra kostnader och minska vår miljöpåverkan. Bra priser på planetens bekostnad är inget alternativ för oss. Vi eliminerar onödiga förpackningar (till exempel skokartonger) och har infört en kontantfri policy för att minska våra avtryck.

Vår integrerade affärsmodell innebär låga marginaler. Vi har inga icke-integrerade importörer och förlitar oss på exklusiva partner för att undvika en ackumulering av marginaler som i slutändan faller på dig som kund. Låga marginaler innebär lägre priser.

Quechua mountain store

Vi designar, producerar och distribuerar våra egna märken

Vår ambition är att kunna erbjuda ett märke för varje sport. Vi är på god väg och etablerar nya märken konstant. Se hur vårt camping- och vandringsmärke Quechua utvecklar sina produkter i videon, eller klicka på knappen för att läsa mer på deras sida. 

Tribord Sailing Lab - La Rochelle

Gedigna testmiljöer för produktutveckling

Innovation

Vi inspireras av våra kunders synpunkter. Vi tar till oss av era idéer och utgår från dem i utvecklingen av nya produkter och i vidareutvecklingen av existerande. Ta tältet Quechua 2 Seconds , till exempel. Det här snabbresta tältets historia inleddes med att campare uttryckte ett behov av ett enklare och snabbare sätt att resa tält på. Vi höll med om att detta var något som behövde utvecklas och satte så igång med att konstruera vårt första pop-up-tält. Tio år senare hittar vi fortfarande sätt att förbättra tältet, till exempel genom 2016 års Fresh & Black-version , som håller sig svalt och mörkt för en bättre nattsömn.

Det känns bra när det man gör är bra. Kvalitet är en hörnsten i Decathlons filosofi. Om en produkt inte får toppbetyg tar vi bort den från butikshyllorna tills vi har kommit på ett sätt att förbättra den. Vi ger minst två års garanti på alla våra varor. Kvalitet för oss handlar inte bara om funktionalitet, utan också om säkerhet. Vårt kvalitetstänk avspeglas också i hur vi behandlar våra kunder och medlemmar. Vi ger alltid utomordentlig service, i butikerna och online.

I Sverige sedan 2010

I Sverige sedan 2010

Stora, fristående butiker med stora expositions- och testytor både inne i butiken och runt om den. Där kan kunderna klämma och känna samt testa produkterna på plats. Konceptet skapar en riktigt levande handelsplats där upplevelse blandas med shopping. Barnen kan spela fotboll på planen framför butiken medan mamma provar ut en ny träningscykel.

Quechua Clean-up day 2021

Decathlons miljöarbete

Hållbarhet

Vårt innovationsarbete är inte bara inriktat på att ta fram den bästa sportutrustningen, utan också på att utveckla hållbara metoder, för våra användares, våra medarbetares och miljöns skull. Vår strävan efter kvalitet och bra priser går hand i hand med hållbarhet, för en produkt som håller länge leder till minskad miljöpåverkan.

Vi uppfyller specifika standarder för ekologiskt fotavtryck, design, produktion, tillverkning och affärsverksamhet. Eftersom vi kontrollerar alla steg i värdekedjan kan vi på ett effektivt sätt mäta och minimera vår miljöpåverkan. Vi har hållbarhet i bakhuvudet i alla etapper, från den första produktskissen till en produkts återvinningsbarhet efter flera års användning.

Bra arbetsvillkor

Socialt ansvar

Vi bryr oss om alla som jobbar för Decathlon, vare sig de gör det direkt eller indirekt. Därför är vi mycket uppmärksamma på de människor som arbetar för våra leverantörer och deras arbetsförhållanden.

Vårt sociala åtgärdsprogram från 2003 fastställer grundläggande riktlinjer för hur vi väljer ut, godkänner och granskar leverantörer. Vi kräver att alla våra leverantörer uppfyller FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter. Vi deltar i försöksprojekt relaterade till rättvisa löner för de fabriksanställda.

Sedan 2014 har vår strategi varit att etablera partnerskap med leverantörer som delar vår syn och våra värderingar. Tillsammans fastställer vi transparenta och hållbara mål relaterade till säkerhet och mänskliga rättigheter (till exempel barnarbete, diskriminering och arbetstider). Leverantörerna granskas regelbundet av våra interna kontrollanter eller av externa parter: år 2018 genomfördes 1 157 sådana granskningar.