Serien RCR
Serien RCR är för dig som söker en komplett och kompromisslös cykel designad med effektivitet som främsta prioritet. Varje rörsektion är formad för minsta möjliga luftmotstånd i de huvudsakliga strömningsvinklarna (-15° till +15°).
Modellen ingår i kategorin lätta, aerodynamiska cyklar och erbjuder optimal balans mellan låg vikt, styvhet och aerodynamik.
Om du letar efter en vinnare på alla underlag är RCR det självklara valet.
Vad är skillnaden mellan RCR och RCR PRO?
Avgörande för en kolfiberrams egenskaper är geometrin, formen på rören och uppläggningen av kolfibern. Uppläggningen är sättet som kolfiberskikten är sammanfogade på, och beroende på den uppnås olika egenskaper.
I ramen på RCR använder vi endast högmodulfiber. I RCR PRO har vi valt en exceptionell typ av kolfiber som ökar styvheten i de delar som utsätts för störst påfrestning, samtidigt som den gör ramen lite lättare.
RCR PRO är redo för tävlingar på allra högsta nivå.
Ram
RCR PRO-ramen väger 790 g lackerad i storlek M.
RCR-framgaffeln väger 380 g lackerad i storlek M.
Ramen lämnar plats för däckbredder upp till 32 mm.
Mindre variationer av vikten kan förekomma mellan olika färger (+/- 50 g).
Styrning
RCR:s vajerdragning genom styret gör styrningen smidig och underlättar samtidigt underhåll.
Styrstammen DEDA x VAN RYSEL Superbox EVO har gjorts lättare än tidigare, men med bibehållen styvhet.
XS: 80 mm
S: 90 mm
M: 100 mm.
L: 110 mm
XL: 120 mm
Styre: DEDA SUPERZERO RS (kolfiber)
Deda anger bredden på sina styren från ytterkant till ytterkant. Ett styre som är 400 mm från centrum till centrum anger Deda som 420 mm brett.
Bredd centrum till centrum:
XS, S: 400 mm
M/L: 420 mm
XL: 440 mm.
Gruppen SHIMANO ULTEGRA DI2 och effektmätare från STAGES
Den här versionen av RCR är utrustad med den kompletta gruppen SHIMANO ULTEGRA DI2 12S. En effektmätare är det oumbärliga tillbehöret för dig som vill göra framsteg och planera träningen på bästa sätt. Vi har valt att använda de tillförlitliga och mycket precisa effektmätarna från märket STAGES CYCLING.
Den här cykeln har modellen Stages Power L monterad på vänster vevarm.
Drivlinans totala vikt: 2717 g.
Drivlinan SHIMANO ULTEGRA 12S
Reglage: SHIMANO ULTEGRA R 8170
Framväxel: SHIMANO ULTEGRA R8150
Bakväxel: SHIMANO ULTEGRA R 8150 (max 34 tänder)
Kassett: SHIMANO ULTEGRA R8100 11/34
Vevparti: SHIMANO ULTEGRA R8100 52/36
Vevarmslängden varierar med cykelns storlek.
XS/S: 170 mm
M: 172,5 mm.
L: 175 mm
Kedja: SHIMANO 12S
Underhåll av drivlinan
Drivlinan behöver regelbundet underhåll, särskilt om du cyklar i krävande förhållanden som på blöta och/eller smutsiga vägar.
Med regelbundet underhåll får du drivlinan att hålla längre.
Regelbundna kontroller av kedjan är ett måste. Du kan använda det här verktyget:
https://www.decathlon.se/p/120530-135118_slitagematare-for-cykelkedja.html?objectID=2002444&queryID=41dbbc694f90c33efb0ddfebb4d2fbee
Drivlinans livslängd
När du köper en cykel är det viktigt att ta hänsyn till kostnaden för underhåll av drivlinan.
Värdena nedan är genomsnittliga och ska ses som en fingervisning, då de kan variera stort beroende på hur väl cykeln sköts om.
Den genomsnittliga livslängden för en väl underhållen kedja är 5 000 km.
Den genomsnittliga livslängden för en kassett är 10 000–12 000 km
Eftersatt underhåll av kedjan kan det få den att hoppa, vilket kan orsaka skador på ramen.
Skivbromsar
Cykeln har skivbromsarna SHIMANO ULTEGRA RTCL 800 med skiva på 160 mm fram och 140 mm bak.
Skivbromsarna är hydrauliska, vilket ger mycket kraftfull och progressiv bromsning.
Bromsarna måste köras in. Detta görs genom en första serie på 20 progressiva inbromsningar i låg hastighet (20 km/h) och en andra i 30 km/h. Kom ihåg att köra in både frambroms och bakbroms.
Inkörningen skapar bättre fäste mellan bromsskiva och belägg.
Underhåll av de hydrauliska skivbromsarna
De hydrauliska skivbromsarna fungerar med hjälp av ett slutet system med olja mellan bromshandtaget och bromsoket.
Systemet hålls tätt av en bromsslang.
Med tiden kommer trycket att avta i bromsslangarna, vilket gör bromsningen mindre effektiv. När handtagen blir alltför lätta att trycka ner eller går att trycka ner hela vägen till styret krävs en luftning av systemet. För detta moment krävs vissa kunskaper och särskilda verktyg.
Varning och tillvägagångssätt vid justering
OBS: Tryck aldrig in bromshandtaget med hjulet avmonterat, eftersom bromsbeläggen riskerar att klistra ihop sig.
Om skivan tar i ena belägget när du cyklar, gör så här för att räta ut oket:
- Dra åt oket samtidigt som du bromsar hårt.
- Om problemet kvarstår, kom in till en av våra butiksverkstäder.
Hjulen SWISS SIDE HADRON² 500 CLASSIC
Märket Swiss Side har lång erfarenhet från formel 1-världen och kombinerar förstklassiskt schweiziskt ingenjörskap med de bästa materialen för att skapa hjul med marknadsledande prestanda. Hjulen ger extremt lågt luftmotstånd och är oerhört stabila i vind.
SWISS SIDE HADRON² 500 CLASSIC Hyperglide
Lager: högkvalitativa lager i rostfritt stål
Nav: Swiss Side 370
Profilhöjd: 50 mm
Innerbredd: 20 mm
Vikt: 1 640 g
Däcken CONTINENTAL GP 5000 S TLR
Cykla snabbare, bekvämare och med bättre punkteringsskydd än någonsin med tubeless ready-däcken Continental GP5000 S.
700x28C: pumpas till mellan 4,00–6,50 bar.
280 g.
Slanglöst eller inte?
Vi rekommenderar att gå över till slanglöst med hjälp av medföljande tubeless-ventil.
Att cykla slanglöst är både bekvämare och effektivare, och praktiskt eftersom små punkteringar täpps igen automatiskt.
Trots det bör du alltid ha med dig en innerslang i reserv att använda vid större punkteringar i däcket.
Sittställning
Sadelstolpe: RCR kolfiber
Varierande mått beroende på cykelns storlek:
XXS: 271
XS: 316
S: 331
M: 356
L/XL: 406
Sadel: FIZIK ARGO VENTO R5 eller FIZIK ANTARES R5 beroende på version.
Dessa racersadlar är framtagna i samarbete med professionella cyklister och designade med kort nos för bättre stabilitet och för att minska trycket mot mjukdelar.
Vikt: 225 g (140 mm)
Pedaler
Cykeln levereras utan pedaler.
Hur väljer jag storlek?
Använd dig av geometritabellen när du väljer storlek.
Är du på gränsen mellan två storlekar? En kortare cykel passar dig som vill ha cykeln nervös och responsiv. Men om du vill ha en sittställning som är bättre anpassad för långa distanser bör du istället välja den större storleken.