RCX II
Vår nya crosscykel kommer få dig att rysa av lycka på höst- och vinterturerna. Den är smidig, lekfull och effektiv, den perfekta kombinationen för att glänsa på CX-banor.
Ramen har genomgått ett flertal förbättringar sedan den första RCX-versionen, med framför allt bättre lerrensning i fogen mellan sadelrör och sadelstag.
Huvudtriangeln har höjts och styrhuvudets form utvecklats för att göra cykeln lättare att bära över axeln.
Ram och framgaffel
Ram och framgaffel i 100 % kolfiber
UCI-godkänd ram
Vajerdragning genom diagonalröret
Ramens vikt: 940 g (M)
Framgaffelns vikt: 440 g
Drivlina
Gruppen är den nya SRAM APEX AXS 12 S. Den här elektroniska drivlinan är fantastiskt snabb och precis. Växlingen blir en barnlek även i branta uppförsbackar. Systemet drivs av ett externt, avtagbart batteri på bakväxeln. För att få ut mesta möjliga av SRAM FORCE-gruppen rekommenderar vi att ladda ner appen SRAM CONNECT.
Växelreglage: SRAM APEX AXS
Bakväxel: SRAM APEX AXS
Kedja: SRAM
Underhåll av drivlinan
Drivlinan behöver regelbundet underhåll, särskilt om du cyklar i krävande förhållanden som på blöta och/eller smutsiga vägar.
Med regelbundet underhåll får du drivlinan att hålla längre.
Regelbundna kontroller av kedjan är ett måste. Du kan använda det här verktyget:
https://www.decathlon.se/p/120530-135118_slitagematare-for-cykelkedja.html?objectID=2002444&queryID=41dbbc694f90c33efb0ddfebb4d2fbee
Vevparti och kassett
Klinga: SRAM APEX 40 tänder
12-delad kassett: SRAM APEX 10/36
Vevarmarnas längd beror på cykelns storlek:
XS: 165 mm
S: 170 mm
M: 172,5 mm
L, XL: 175 mm.
Hjulen Fulcrum Rapid Red 900
Hjuldiameter: 700c
Vikt: 1 870 g
Fälgens material: aluminium
Fälgens material, detaljerat: aluminium, asymmetrisk
Höjd - fram/bak: 24,1 mm
Bredd: 27,1 mm
Innerbredd: 22 mm
Bromssystem: skivbroms
Kompatibilitet för framaxeln: HH12-100
Kompatibilitet för bakaxeln: HH12-142
Antal ekrar - fram/bak: 28
Viktgräns: 120 kg
https://www.fulcrumwheels.com/en/support/ruote-oem-en/rapid-red-900
Ramen har plats för däck som är upp till 40 mm breda.
Däck
Däcken är VITTORIA TERRENO MIX CX med bredd på 33 mm. Det är ett mångsidigt däck med nylonstomme på 120 TPI.
Tubeless ready: JA
Vi rekommenderar starkt att cykla slanglöst med tätningsvätska för ökad komfort och minskad risk för punktering.
Däcken är monterade utan tätningsvätska, men en flaska tätningsvätska till båda däcken medföljer (60 ml per däck). Du behöver spruta in tätningsvätskan innan du börjar använda cykeln. Se hur du gör här: https://www.youtube.com/watch?v=vv6t7gapiIE
Bromsar
Skivbromsarna är hydrauliska, vilket ger kraftfullare och mer progressiv bromsning än med mekanisk-hydrauliska bromsar. Bromsskivor på 160 mm fram och bak.
Bromsarna måste köras in. Detta görs genom en första serie på 20 progressiva inbromsningar i låg hastighet (20 km/h) och en andra i 30 km/h. Kom ihåg att köra in både frambroms och bakbroms.
Inkörningen skapar bättre fäste mellan bromsskiva och belägg.
Underhåll av de hydrauliska skivbromsarna
De hydrauliska skivbromsarna fungerar med hjälp av ett slutet system med olja mellan bromshandtaget och bromsoket.
Systemet hålls tätt av en bromsslang.
Med tiden kommer trycket att avta i bromsslangarna, vilket gör bromsningen mindre effektiv. När handtagen blir alltför lätta att trycka ner eller går att trycka ner hela vägen till styret krävs en luftning av systemet. För detta moment krävs vissa kunskaper och särskilda verktyg.
Varning och tillvägagångssätt vid justering
OBS: Tryck aldrig in bromshandtaget med hjulet avmonterat, eftersom bromsbeläggen riskerar att klistra ihop sig.
Om skivan tar i ena belägget när du cyklar, gör så här för att räta ut hjul och ok:
- Lossa på hjulaxeln.
- Bromsa hårt och skruva samtidigt fast hjulaxeln igen.
- Om skivan fortfarande tar i, gör om samma sak, men lossa istället på oket.
- Om problemet kvarstår, ta med cykeln till någon av våra butiksverkstäder.
Styre, styrlager och styrstam
Styre: VAN RYSEL ALUMINIUM
400 mm i storlek XS och S
420 mm i storlek M, L och XL
Styrstam: VAN RYSEL ALUMINIUM
XS: 70
S: 80
M: 90
L: 100
XL: 110
Sadel och sadelstolpe
Sadel: Van Rysel
Sadelstolpe: VAN RYSEL ALUMINIUM 27,2
XS: 250 mm
S, M, L: 350 mm
XL: 400 mm
Pedaler
Säljs utan pedaler
Vikt
8,7 kg i stl M utan pedaler.
Underhåll av cykeln
Tänk på att crosscyklar och gravelcyklar kan behöva lite extra kärlek och omtanke. De används ofta under krävande förhållanden som sätter komponenterna på hårt prov.
Regelbundet underhåll är ett absolut måste för att hålla cykeln i gott skick. Drivlinan behöver bytas ut oftare än på en landsvägscykel.
Till exempel bör du med jämna mellanrum kontrollera att hjulaxlar, sadelklämma, styrstam och andra delar är korrekt åtskruvade.
Passar den här cykeln för gravelbiking?
Gravelbiking är ett brett begrepp som kan avse ganska olika förhållanden.
Den här cykeln är främst en crosscykel. Den är inte gjord för att lastas, eftersom hjulaxlarna inte är förstärkta.
Ramen har inga fästhål för pakethållare eller stänkskärmar.
Med lämpliga däck kan du absolut göra turer utanför cykelcrossbanorna, men hjulen är inte byggda för åkning utför steniga bergsstigar.
Drivlinans livslängd
När du köper en cykel är det viktigt att ta hänsyn till kostnaden för underhåll av drivlinan.
Värdena nedan är genomsnittliga och ska ses som en fingervisning, då de kan variera stort beroende på hur väl cykeln sköts om.
Den genomsnittliga livslängden för en väl underhållen kedja på en crosscykel är 4 000 km.
Den genomsnittliga livslängden för en kassett på en crosscykel är 6 000–10 000 km
Val av storlek
Använd dig av geometritabellen när du väljer storlek.
Är du på gränsen mellan två storlekar? En kortare cykel passar dig som vill ha cykeln nervös och responsiv. Men om du vill ha en sittställning som är bättre anpassad för långa distanser bör du istället välja den större storleken.