Varför välja en ram med högt insteg?
En ram med högt överrör är styvare än en ram med nedsänkt överrör, vilket ger bättre kraft och gör att du kan cykla snabbare.
Cykelns vikt
Storlek S/M: 19,2 kg
Storlek L/XL: 19,3 kg
Drivlina
Elops 540 är utrustad med den 7-växlade navväxeln Shimano NEXUS 7, känd för att fungera smidigt och göra växlingen enkel även vid stillastående och i uppförsbacke.
Navväxlar kräver mindre underhåll, rostar inte, behöver inte justeras om efter ett tag, går inte att göra sig illa på och smutsar inte ner.
Bromsar
Vi har valt att utrusta cykeln med ett par säkra och effektiva v-bromsar i aluminium (fram och bak).
Styre, styrlager och styrstam
Det ergonomiskt utformade styret och den gängade styrstammen är båda tillverkade i aluminium, för att minska vikten och undvika rost.
Elops 540 är dessutom utrustad med en stabilisatorfjäder.
Den gör cyklingen bekvämare och förhindrar att styret vrids runt när du ställer ifrån dig cykeln på stödet.
En sadelstolpe i stål och en bekväm sadel
Sadelstolpen är tillverkad i stål, som bättre absorberar vibrationer, och sadelklämman är fastskruvad för att minska risken för stöld. Och sadeln? Den är vår stora favorit! Vi genomförde många tester innan vi till slut bestämde oss för denna breda sadel, med skum i olika hårdheter anpassade för olika tryckpunkter på sadeln.
Varför valde vi just den? För att den var på långa vägar den bekvämaste!
Hjul
Elops 540 har hjul på 28" med dubbelbottnade (alltså extra tåliga) fälgar i obearbetat aluminium. För att motverka punktering och missformning av fälgen, pumpa däcken till ett tryck mellan 3,5 och 4,5 bar. Hjulen är fastskruvade med muttrar för att undvika stöld när cykeln står parkerad i stadsmiljö.
Däck
För att göra stadscyklingen bekvämare har vi valt ett par mycket breda däck (45 mm). De får cykeln att rulla lättare, och gör det enklare att ta sig över småhinder såsom trottoarkanter, gatubrunnar, hål i asfalten och spårvagnsspår utan att tappa balansen.
Skinwall-däcken är lätta, bekväma och förstärkta och har reflexlinjer.
Innerslangarna har bilventiler och kan pumpas upp på bensinstationer.
Utrustad för att underlätta dina turer
Vi har identifierat några detaljer som underlättar stadscyklingen:
Stödet sitter på bakhjulet för att inte störa trampningen. Pakethållaren klarar en last på 27 kg (alltså standarden för montering av barnstol).
AXA-lysena fram och bak drivs av en navdynamo och tänds och justeras automatiskt efter omgivande ljusstyrka. Det innebär att du inte behöver komma ihåg att byta eller ladda några batterier, och att du dessutom slipper surrandet från en dynamo som sitter mot däcket.
Kompatibilitet
Du kan sätta VIOO CLIP-lampor (säljs separat) i styrets ändar för att bli synlig i 360°.
Cykeln har även försetts med fästpunkter för ramlås och länklås.
För att du ska kunna cykla med händerna fria är cykeln kompatibel med alla cykelväskor från B'TWIN.
Vi har varit noggranna med att se till att pakethållaren uppfyller den nya standarden för barnsitsar, så att du tryggt och säkert kan skjutsa ditt barn på cykeln.
Formgiven för din vardag
Självklart ville vi erbjuda en cykel som var snygg, men också bekväm, praktisk och tillförlitlig. Exempel:
En framgaffel som är lätt böjd för att absorbera vibrationer från gatan.
Två resårband på lastytan framtill för att hålla fast ditt cykellås.
En reflex av Z-typ på pakethållaren som gör dig synlig under alla förhållanden.
Och för att upptäcka ännu fler smarta detaljer, kom och prova cykeln i våra butiker!
Stänkskärmarna och kedjeskyddet skyddar mot smuts och stänk i vått väder.
Vi är stolta över att kunna presentera...
...en cykel som är helt och hållet omarbetad av vårt designteam på 4 personer. Vägen hit har varit 4 år lång och bestått av många utbyten med materialingenjörer, skisser, prototyper och massor av tester.
Vi har arbetat hårt för att ta fram en hållbar cykel, med 100 % av komponenterna tillgängliga som reservdelar, ifall någon av dem ändå skulle gå sönder.
Och nu, äntligen, kan vi erbjuda dig en elegant och bekväm citycykel som gör vardagscyklingen riktigt härlig!