kundservice


Välkommen till Decathlons kundtjänst!
Nedan hittar du svar på många av de vanligaste frågorna vi får. Skulle du inte hitta svar på din fråga är du mer än välkommen att mejla oss på kundservice_online@decathlon.com eller ringa oss vardagar mellan 10:00 - 18:00 på 08 - 28 13 34. Frågor ställda till vår kundtjänst gällande köp eller reklamationer besvaras vardagar inom 48 h.


Vanliga frågor

Finns produkten i lager i butik?

Som kund kan du dessvärre inte se själv på vår hemsida om en vara finns i lager i butik. För att ta reda på lagerstatus för en produkt ber vi dig därför att kontakta butiken direkt och fråga personalen där - de har stenkoll! Ha gärna produktens referensnummer tillhands när du ringer, då går det fortare för dem att hitta produkten. Telefonnumret till Kungens kurva är 08-710 88 00 och till Barkarby 08-28 43 10.

Produktens referensnummer hittar du på produktsidorna på decathlon.se, i högerspalten intill Facebooks gilla-knapp.

Hur handlar jag på decathlon.se?

Du måste ha en svensk bostadsadress för att kunna shoppa online, vara minst 18 år samt registrera ett Decathlon-konto (ett konto skapar ni enkelt och smidigt, antingen innan order läggs eller under tiden, se Beställning).

När du har hittat de varor du vill köpa klickar du på ikonen ”Lägg i varukorg”. När du är nöjd med din beställning fortsätter du till kassan där du väljer fraktalternativ och hur du vill betala (med kontokort, Klarna fakturabetalning eller e-check).

När din beställning nått oss skickar vi en orderbekräftelse via e-post. Vi skickar ytterligare ett mail när dina varor är leveransklara. Du kan även följa din beställning genom att logga in på Mitt Konto.

Hur lång är leveranstiden?

Vanligtvis har vi en leveranstid på mellan 6 – 9 arbetsdagar, men ibland kan det ta lite längre tid beroende på lagerstatus. Den uppskattade leveranstiden för just din order ser du när du väljer leveranssätt. Skulle en vara i din order ha ett senare leveransdatum än dom andra varorna är det det senare datumet som gäller då vi sampackar alla våra ordrar. Det uppskattade leveransdatumet anges både i varukorgen, i kassasteget samt på din orderbekräftelse.

Vilka leveranskostnader tillkommer när jag handlar online?

Leveranskostnaden beror på var och hur du väljer att ta emot ditt paket:

Våra fraktavgifter är
0 kr för leverans till närmaste postombud vid köp över 649kr. Paketet måste därför uppfylla PostNords mått- och viktregler för ombudsleverans (vikt på max 20kg, sammanlagd längd max 1,5 m)
0 kr vid upphämtning i vår click-and-collect disk i våra butiker (gäller paket av alla storlekar)
49 kr för små produkter till närmaste postombud
119 kr för hemleverans av små produkter
399 kr för hemleverans av stora produkter (under 2,5 meter i längd)
999 kr för hemleverans av extra skrymmande produkter (över 2,5 meter i längd, såsom kajaker)

Vilka betalsätt kan jag välja mellan på decathlon.se?

För närvarande har vi fyra olika betalsätt: kortbetalning, fakturabetalning, presentkortsbetalning samt betalning med e-checkar.

För betalning med kort så accepterar vi VISA och Mastercard.

Betalning med faktura görs i samarbete med Klarna AB. Med detta alternativ kan du välja att betala på avbetalning.

Presentkort kan endast köpas i butik men kan användas som betalmedel på vår e-handel såväl som i butik. För köp online behöver du pinkoden som finns på baksidan av presentkortet.

E-checkar mejlas till dig som är medlem och som har handlat hos oss för 2500 SEK eller mer. Du tjänar in bonuspoäng på varje köp du gör hos oss som medlem, läs mer här.


Läs mer om våra betalsätt under fliken "Betalning", i menyn till vänster.

Hur fungerar min e-check?

E-checkar mejlas till dig som är medlem och som har handlat hos oss för 2500 SEK eller mer. Du tjänar in bonuspoäng på varje köp du gör hos oss som medlem, läs mer här.

Du kan använda din e-check både online och i våra butiker. På decathlon.se finns e-check som ett betalalternativ. Du kan självklart använda hela checken med en gång, eller välja att endast använda delar av checken. Valet görs i utcheckningen.

Du använder din e-check enkelt genom att lägga de önskade varorna i varukorgen, sedan klickar du på Till Utcheckning.

Under rubriken Betalsätt finns sedan E-check som ett val. Klicka på den och skriv här in ditt checknummer samt pinkod.

Beloppet dras sedan av på totalsumman. Du kan sedan välja att betala resten med fler bonuscheckar eller kontokort.

Vad är Decathlons Retur- och Bytespolicy?

Returer online
Du har alltid 90 dagars ångerrätt och bytesrätt när du handlar online. Det innebär att du kan skicka tillbaka oanvända och oskadda varor inom 90 dagar från att du mottagit ditt paket.

När din retur är inskickad, kontrollerad och godkänd hos oss får du din återbetalning inom 7 dagar. Behandlingen av din retur sker så fort den kommer in men vi reserverar oss för max 14 dagar som är högst tillåtna antal dagar enligt lag gällande återbetalning. Logga in på Mitt Konto för att se status på dina återköp och summa som ska återbetalas. Du får ersättning för det belopp som betalats för varan/varorna vid inköpstillfället samt för returkostnaden. Decathlon står alltid för returkostnaden, oavsett om du returnerar hela ordern eller endast delar av den.

Byten online
Se till att varorna du vill byta är oanvända och att alla etiketter sitter kvar. Om du vill byta till samma vara i en annan storlek eller färg lägger vi inte på någon ny leveransavgift. Decathlon står för fraktkostnaden vid alla byten.

Skadade varor och felplock
Gäller det en reklamation på grund av skadad vara eller att vi expedierat fel vara står vi självklart också för returfrakten. Kontakta oss alltid om detta sker. Vid transportskador, d.v.s. om paketet och/eller innehållet är skadat när du får det, skall du anmäla det på plats vid det angivna utlämningsstället. Om du ångrat dig efter att paketet har skickats från oss måste du ändå först hämta ut paketet på ditt utlämningsställe och sedan skicka tillbaka det till oss enligt ovan.

Återbetalning
Du får ersättning för det belopp som betalats för varan/varorna vid inköpstillfället samt för returkostnaden. Detta gäller även om du inte returnerar hela din order.

Din retur återbetalas med samma betalningsmetod som vid köp. Om du till exempel betalade din order med kontokort, sätter vi tillbaka summan på samma kort. Har du betalat via e-check sätts det automatiskt över nya poäng.

Decathlon står alltid för transportrisken för dina beställningar ut till dig. Du som kund är däremot ansvarig för försändelser tillbaka till oss. Var nogrann med hur du förpackar varorna.

Kan jag returnera en vara jag köpt online i en fysisk Decathlon-butik istället?

Det går bra att returnera en vara i våra fysiska butiker. Läs gärna vår Returpolicy (under fliken Returer & Byten i menyn till vänster) innan ni lägger order då vissa säkerhetsprodukter ej får returneras.

Observera att om du har valt Klarna fakturabetalning som betalalternativ vid köp online så måste du fortfarande betala Klarna-fakturan även om ska returera varan. Du kommer få pengar tillbaka för ditt köp i butiken.

Vilket belopp återbetalas när jag returnerar en del av/hela ordern?

Du får ersättning för det belopp som betalats för varan/varorna vid inköpstillfället samt för returkostnaden. Detta gäller även om du inte returnerar hela din order.

Din retur återbetalas med samma betalningsmetod som vid köp. Om du till exempel betalade din order med kontokort, sätter vi tillbaka summan på samma kort. Har du betalat via e-check sätts det automatiskt över nya poäng.

Decathlon står alltid för transportrisken för dina beställningar ut till dig. Du som kund är däremot ansvarig för försändelser tillbaka till oss. Var nogrann med hur du förpackar varorna.

Vilken storlek ska jag ta?

Du hittar vår fullständiga storleksguide här.

Du kan även hitta storleksguider på produktsidorna (på höger sida på produktsidan, precis intill storleksalternativen)

Hur lång garanti har Decathlon på sina produkter?

Hos Decathlon erbjuder vi en garanti på 2 år och uppåt. Läs mer om våra garantier under fliken Garantier i menyn till vänster.

Hur länge erbjuder decathlon.se öppet köp?

Decathlon.se erbjuder tre (3) månaders öppet köp/bytesrätt.

Hur får jag information om Decathlons erbjudanden och nyheter?

Enklast och smidigast genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev. Längst ner på vår hemsida finns ett blått fält där du kan fylla i din e-postadress.

Du kan även bli medlem hos oss och ange att du vill ta emot information via e-post.

Vad händer om en vara blir skadad under transport?

Decathlon ansvarar för produkter som skadas eller kommer bort vid leverans till kund. Vid mottagande av godset är det viktigt att kontrollera att godset inte är transportskadat. Upptäcks transportskada direkt på plats hos utlämningsombudet så finns alltid valmöjligheten att skicka tillbaka det direkt eller kontakta kundtjänst för att lösa problemet i efterhand.

Vilket ansvar tar Decathlon för miljö och samhälle?

Decathlon tillverkar produkterna på miljövänligt sätt: med miljövänliga material, utan onödiga förpackningar i butiken (t.ex. skickas skorna utan "kartongboxar") och med optimerad transport - precis som IKEA. För mer information om hur Decathlon arbetar internationellt med miljöarbete, klicka här.

Ring vår kundservice Ställ en fråga via e-post