Vandring- och campingguider från Quechua

Fördelar med att vandra

När du kommer hem efter en vandringstur mår du bättre och känner dig både mer avslappnad och energifylld - men vet du varför? Upptäck vandringens positiva effekter på din hälsa här nedan:

Effekter på humöret

Det kan tyckas uppenbart, men bara det att vara utomhus gör gott för hälsan. Chibas universitet i Japan har genomfört en studie som visar att personer som tillbringar tid ute i friska luften är mer avslappnade och lyckliga. Studien visade att när deltagarna var ute i naturen sänktes deras stressnivå (pulsen och kortisolhalten gick ner och blodtrycket minskade). Hjärnan däremot stimuleras av öppna ytor och vackra landskap. Och om du passar på att stänga av telefonen så är det ännu mer välgörande. Forskare på Kansas och Utahs universitet har även fastställt att efter flera dagar i naturen utan mobiltelefon ökar kreativiteten och problemlösningsförmågan med 50 %. I kombination med bättre syretillsättning till hjärnan medverkar detta till ökat välmående. Men vandringen har så klart även välgörande effekter för kroppen!

Vandringens välgörande effekter på kroppen

Genom att vandringens ansträngningsnivå enkelt kan anpassas till var och ens behov och kondition bidrar den, till skillnad från mer fysiskt ansträngande aktiviteter, till en allmän förstärkning av immunsystemet. Detta sker främst genom molekyler som utsöndras av träd och andra plantor, så kallade fytoncider. Vandring kan utövas under en längre tid, men utan större ansträngning, och tröttar därmed inte ut kroppen alltför mycket. Det är ändå en komplett sport med fokus på underkroppens muskler, men som inte sliter på lederna. Det är en sport som håller musklerna i bra form. Genom att vandra regelbundet kan du sänka halten av dåligt kolesterol och höja den goda kolesterolhalten och bidra till minskat blodtryck. Du minskar även risken för benskörhet. Så sluta tveka och utrusta dig istället för att ge dig ut och förbättra din hälsa ute i naturen!