Ridtips och kuriosa från Fouganza

Trav: Träningsprogram

Sommaren är snart här och vi får lust att ge oss ut på långtur. Därför har vi satt ihop ett program på hur du får hästen i form och förbättra dess uthållighet. Det är perfekt inför tävlingssäsongen. Men det är inte meningen att ni bara ska sätta av i trav i en timme, det gäller att sätta igång försiktigt. Det kommer så klart att ta några veckor innan resultaten börjar synas. Det är lite som när du bestämmer dig för att börja springa för att komma igång efter vinterns lata dagar, det tar några veckor innan du kommer in i det. Och samma sak gäller här: för att få effekt bör du ge dig ut åtminstone en eller två gånger i veckan.

Men innan du travar iväg på grusvägarna bör du fundera på följande:

Är min häst vid god hälsa? Är den välskodd? Har den någon gammal skada?

Detta för att hjälpa dig ta reda på om du kan sätta igång med träningsprogrammet, och huruvida du behöver anpassa det för din häst. Du måste även fundera på hästens vikt och ålder, för det tar längre tid att se resultat med en överviktig eller äldre häst.

En bra travträning grundas på vältimad intervallträning. Om du vill att träningen ska vara riktigt effektiv bör du klocka ridturerna. Variera mellan skritt, trav och galopp. Perioderna bör förlängas allteftersom.

Tanken är att grunda programmet på 10 minuters uppvärmning i skritt:

  • Första veckan: 5 minuter skritt, 5 minuter trav i tre omgångar. Det blir 30 minuters arbete
  • Andra veckan: 5 minuter skritt, 7 minuter trav i tre omgångar
  • Tredje veckan: 5 minuter skritt, 9 minuter trav i tre omgångar
  • Fjärde veckan: 5 minuter skritt, 10 minuter trav i tre omgångar


När du skrittar betyder det inte att hästen får slappna av. Den måste skritta på i rask takt, och trampa väl under sig med bakbenen.

Om din häst inte jobbat så mycket under vinterhalvåret eller om du satt igång försiktigt, kan du följa följande takt och göra minst tre eller fyra travträningar per vecka.

  • Första veckan: 30 minuters tur med 5 minuter trav
  • Andra veckan: 30 minuters tur med 10 minuter trav
  • Tredje veckan: 40 minuters tur med 15 minuter trav
  • Fjärde veckan: 40 minuters tur med 20 minuter trav och 5 minuter galopp
  • Femte veckan: 40 minuters tur med 20 minuter trav och 10 minuter galopp

För att försäkra dig om att du inte kräver för mycket kan du mäta hästens puls innan och efter ridturen. Den bör gått tillbaka till viloläge 15 minuter efter ridturen. Om hästen ännu inte återfått vilopuls har du ridit för hårt. Då får du rida lugnare nästa gång.