Vandring- och campingguider från Quechua

Speed hiking - eller hur du boostar dina vandringsturer

Nu i början av våren är det dags att ta fram vandringsskorna igen. Varför inte höja pulsen och vidga dina vyer i vår genom att testa speed hiking? Det är ett mellanting mellan lugn vandring och intensiv traillöpning - perfekt för att öka tempot och träningskänslan.

Vad är speed hiking?

Det är vandring i högt tempo, snabbare än den klassiska familjevandringen men inte lika intensivt som trail, och ger sportigare inriktning på dina utflykter. Lämplig takt är lite långsammare än joggningtempo. Du ändrar naturligtvis hastighet utifrån kupering och underlag. I uppförsbackar anstränger du dig för att komma upp i bra tempo och i nedförsbackar njuter du av en härlig fart.

Var kan jag börja lära mig speed hiking?

Det är fjällterräng som gäller för dem som utövar speed hiking. För att träna eller för att komma igång med sporten i början av våren kan du redan nu börja öka tempot när du promenerar i en kuperad eller något bergig terräng.

Du bör börja med en halvdagstur och sedan öka till en hel dag. Allt eftersom kan du öka ansträngningen lite i taget och välja lite svårare leder. Genom att göra det ökar du din nivå samtidigt som du blir smidigare och förbättrar din kondition. Varför inte utöva speed hiking i grupp? På så sätt kan du hitta det tempo och det sällskap som passar just dig och dra nytta av de första vackra dagarna för att ge dig ut i naturen. Du kan även ladda ner den smarta vandringsappen Quechua Tracking för att ta vandringen ännu ett steg längre.

Ta dig lätt fram med med rätt utrustning

Du kan röra dig snabbt och smidigt om du följer detta råd: vandra lätt! Till skillnad från vanlig vandringsutrustning kännetecknas speed hiking-utrustning av att den är lätt. Skorna är av stor vikt för säkerheten. Modeller för speed hiking är robusta, lätta och flexibla. På så sätt håller de väl, ger god fotrullning och skapar en vilja att öka farten. Gillar du snabba nedfärder utför rasbranter? Då finns skor med stenskydd som skyddar dina tår!

Ryggsäckar som rymmer mer än 25 liter kan du lämna i garderoben: de är alldeles för stora för speed hiking. En lätt ryggsäck, med en nedre kompressionsrem som håller vikten nära din kropp för att sitta stadigt, är lämpligare. En ryggsäck med vätskesystem gör att du kan släcka törsten utan att behöva sänka farten. Till exempel Ryggsäck MT Extend 0-2 L.

När det gäller klädsel kan du satsa på jackor med tyg som andas och som har blixtlås som gör att du kan anpassa ventilationen efter ansträngning och miljö (sol, skugga, vind, etc.).

För att avlasta benen finns vandringsstavar av karbon.

Tältguiden 2015: Decathlons samtliga tält

Tältguiden 2015

Du kan givetvis handla alla våra tält här direkt på vår hemsida >>>