Ridtips och kuriosa från Fouganza

Ridning är bra för hälsan

Du kanske inte är helt övertygad än, men ridning är toppen för hälsan! Förutom att vara en riktig friluftssport är ridning riktigt välgörande för människokroppen. Upptäck i detalj allt gott som ridning kan ge dig.



Total balans

Det är oumbärligt att sitta väl på hästryggen. Ridning är inte på något sätt bara att bäras runt, man måste verkligen veta hur man ska bete sig på hästryggen om man vill sitta kvar. Det är omöjligt att hålla sig kvar på hästryggen utan balanssinne. Genom att rida förbättrar du balansen avsevärt. Det är därför ridning ofta används inom rehabilitering eller för handikappade.



En tonad kropp!

Axlar, armar, lår, magmuskler, rumpa, ljumskar och rygg... Ridning är verkligen en komplett träning för kroppens alla muskler. Även efter år av träning kan man efter en ordentlig ridtur upptäcka nya muskler som man inte ens visste fanns. Ridning hjälper dig att hålla kroppen i form och hjälper dig stretcha ut musklerna så att de blir slanka. En bra nyhet för dig som vill jobba på figuren. Vad gäller kaloriförbrukning så kan du under en hoppträning göra av med upp till 600 kalorier i timmen.



Behärskad andning

Förutom att du får i dig rejält med frisk luft när du rider utomhus får du även öva på andningen. Genom att reglera nervsystemet och blodcirkulationen syresätts musklerna väl så att de fungerar bättre. Att andas på rätt sätt hjälper ryttaren att slappna av och kunna hantera sina känslor bättre. En lugn och jämn andning gör även hästen trygg.



En rygg av betong

Har du hört att ridning är dåligt för ryggen? Vissa vill påstå det. Men ridning är faktiskt ett utmärkt sätt att bygga muskler i denna kroppsdel. Genom att lära sig sitta rak i ryggen utan att spänna sig utvecklar man en balanserad och harmonisk hållning som är mycket bra för ryggen eftersom ländryggen förstärks. Vissa läkare menar till och med att ridning är den bästa skolan för ryggen.



Bättre kroppskontroll

Ju mer du utvecklas inom ridningen, desto viktigare blir det att ha en god rörelsekoordination. Det är faktiskt mycket viktigt att bemästra sin kropp väl och utföra precisa rörelser. Inte bara eftersom hästen är känslig för minsta gest, utan även för att du behöver koordinera dina hjälper mycket noga för att utföra övningarna rätt.



Handling och reaktion

Hästen är ett oförutsägbart djur. Oavsett utbildningsnivå kan den när som helst välja att ge efter för sina instinkter och uttrycka sin verkliga personlighet. Därför är det viktigt för ryttaren att utveckla sina reflexer, ur säkerhetssynpunkt helt enkelt. Ryttaren bör vara både koncentrerad, vaken och snabb.



En oerhörd uthållighet

Eftersom man som ryttare behöver kunna hålla sig kvar på hästen under hela ridturen, oavsett gångart och tempo, även när ni hoppar över hinder, så behöver man utveckla sin uthållighet, både vad gäller kondition och muskler.



Ett orubbligt humör!

Förutom de välgörande effekterna på kroppen har ridningen även goda effekter på humöret. De flesta rider främst för att slappna av och fylla på med ny energi. Det kräver koncentration att rida, och att var fokuserad, något som är mycket bra för dem som vill koppla bort och koppla av. Att umgås med hästar sänker även stressnivån.


Och bäst av allt: Allt detta bara sker utan att man riktigt tänker på det!