kundservice


Välkommen till Decathlons kundtjänst!
Nedan hittar du svar på många av de vanligaste frågorna vi får. Skulle du inte hitta svar på din fråga är du mer än välkommen att mejla oss på kundservice_online@decathlon.com eller ringa oss vardagar mellan 10:00 - 18:00 på 08 - 28 13 34. Frågor ställda till vår kundtjänst gällande köp eller reklamationer besvaras vardagar inom 48 h.

Returer & Byten

Hur länge har jag öppet köp på decathlon.se?

Decathlon erbjuder tre (3) månaders bytesrätt/öppet köp på varor köpta på decathlon.se.*

*Vissa varor inom säkerhet kan inte returneras/bytas. Läs mer om detta på frågan "Går alla varor att returnera?" länge ner på denna sida samt i våra köpvillkor.

Vad är Decathlons Retur- och Bytespolicy?

Returer online
Du har alltid 90 dagars ångerrätt och bytesrätt när du handlar online. Det innebär att du kan skicka tillbaka oanvända och oskadda varor inom 90 dagar från att du mottagit ditt paket.

När din retur är inskickad, kontrollerad och godkänd hos oss får du din återbetalning inom 7 dagar. Behandlingen av din retur sker så fort den kommer in men vi reserverar oss för max 14 dagar som är högst tillåtna antal dagar enligt lag gällande återbetalning. Logga in på Mitt Konto för att se status på dina återköp och summa som ska återbetalas. Du får ersättning för det belopp som betalats för varan/varorna vid inköpstillfället samt för returkostnaden. Decathlon står alltid för returkostnaden, oavsett om du returnerar hela ordern eller endast delar av den.

Byten online
Se till att varorna du vill byta är oanvända och att alla etiketter sitter kvar. Om du har köpt en cykel, vänligen spara kartongen tills du vet om du vill behålla den.

Skadade varor och felplock
Gäller det en reklamation på grund av skadad vara eller att vi expedierat fel vara står vi självklart också för returfrakten. Kontakta oss alltid om detta sker. Vid transportskador, d.v.s. om paketet och/eller innehållet är skadat när du får det, skall du anmäla det på plats vid det angivna utlämningsstället. Om du ångrat dig efter att paketet har skickats från oss måste du ändå först hämta ut paketet på ditt utlämningsställe och sedan skicka tillbaka det till oss enligt ovan.

Återbetalning
Du får ersättning för det belopp som betalats för varan/varorna vid inköpstillfället samt för returkostnaden. Detta gäller även om du inte returnerar hela din order.

Din retur återbetalas med samma betalningsmetod som vid köp. Om du till exempel betalade din order med kontokort, sätter vi tillbaka summan på samma kort. Har du betalat via e-check sätts det automatiskt över nya poäng.

Decathlon står alltid för transportrisken för dina beställningar ut till dig. Du som kund är däremot ansvarig för försändelser tillbaka till oss. Var nogrann med hur du förpackar varorna.

Hur byter eller returnerar jag en vara?

Hos oss ska det vara enkelt att både handla sina varor och returnera sina varor, eller göra ett byte om man önskar det. Vare sig man önskar en retur eller ett byte så vill vi gärna veta varför.

För att göra en retur loggar du först in på Mitt konto här på hemsidan. Under "Mina Ordrar" finns menyvalet "Gör en Retur". Klicka i denna och välj sedan det ordernummer som innehåller de varor du vill lämna tillbaka. Följ instruktionerna som följer och skicka sedan in din retur. Om du har fått en retursedel i paketet så klistrar du på den på paketet och lämnar in till ett ombud. Har du inte fått en retursedel kommer vi att maila den till din e-mailadress - kontakta oss om du inte har möjlighet att skriva ut din retursedel så skickar vi den via post istället.

Retursedeln ska sättas synligt på paketet för att din retur ska skickas kostnadsfritt.

Har du valt att returnera en vara/flera varor och ordern är betalad med kort återbetalas du till det betalkortet som användes vid betalning.

Har du valt att betala ordern via Klarna faktura gäller följande:
Är fakturan redan betald så återbetalar Klarna dig för returen.
Är fakturan ej betald, tas varan som är returnerad bort från fakturan. Observera att Klarna EJ skickar en ny faktura till dig efter att en retur registrerats. Kontakta gärna Klarna direkt för ytterligare information: 08-120 120 10.

Kan jag returnera en vara jag köpt online i den fysiska butiken istället?

Det går bra att returnera en vara i våra butiker. Läs gärna vår Returpolicy (under fliken Returer & Byten i menyn till vänster) innan ni lägger order då vissa säkerhetsprodukter ej får returneras.

Observera att om du har valt Klarna fakturabetalning som betalalternativ vid köp online så måste du fortfarande betala Klarna-fakturan även om ska returera varan. Du kommer få pengar tillbaka för ditt köp i butiken.

Går alla typer av varor att returnera?

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Detta förutsatt att produkten och produktförpackningen är i oförändrat skick, dvs oanvänd och ej förstörd eller skadad. Du får inte använda varan men naturligtvis försiktigt undersöka den.

Vid retur av fullständig order inom 3 månader för köptillfället står Decathlon för returfrakten. Kontakta oss för utfärdande av retursedel.

Av säkerhetsskäl accepterar vi inte retur av säkerhetsutrustning såsom: Klätterselar, karbinhakar, hjälmar (oavsett typ).

Hur gör jag en reklamation?

Reklamation görs genom ditt personliga konto på hemsidan och kontakt med kundtjänst. Vänligen kontakta kundtjänst och om möjligt bifoga bilder på den felaktiga/defekta varan. Under "mina ordrar" så kan du enkelt klicka dig in på din order och skapa en retur. När varan inkommit till oss så kommer återbetalning ske genom det betalningssätt som du använt i din order så fort utredningen av reklamationen är godkänd.

Decathlon följer Konsumentköplagen och de rekommendationer som gäller för reklamationer. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, reklamationsrätten omfattar t ex inte fel som är orsakade av normalt slitage. Spara orderbekräftelse som kvitto på din vara.

Decathlon förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks. Vid reklamationer som vi inte lyckas lösa tillsammans, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna Reklamationsnämnden då vi alltid följer deras rekommendationer. Generellt vid byte, retur eller reklamation följer vi Konsumentverkets regler för e-handel (se konsumentköplagen). För mer information hur du ska gå tillväga som kund för att lösa en tvist, besök EU-kommissionens online plattform.

Ring vår kundservice Ställ en fråga via e-post