Uppkopplingsbar via 2G/Wifi/Bluetooth
Den här elcykeln har en inbyggd enhet som gör att den kan kopplas till din smartphone och förvandlas till en "supercykel".
Du kan bland annat se exakt var cykeln är i varje ögonblick, och du varnas i realtid om cykeln stjäls.
Tekniken har utvecklats av vår industripartner AXA Security, ett företag baserat i Nederländerna som har specialiserat sig på säkerhetssystem för cyklar (lysen och lås) i mer än 100 år.
Vad är så smart med en smart cykel?
En smart cykel är en cykel med superkrafter!
Den har en rad olika funktioner och tjänster som en "vanlig" cykel inte har.
Du varnas till exempel om någon annan än du själv hanterar cykeln eller om den flyttas utan din vetskap.
Det finns även andra funktioner som är till nytta för cyklisten, och fler tillkommer hela tiden. Cykeln kan alltså uppdateras med nya funktioner allt eftersom!
En uppkopplad lösning för att förhindra stöld
Med uppkopplade funktioner som geolokalisering och parkoppling med smartphone kommer nya sätt att motverka stöld.
Vårt smarta system detekterar om någon håller på att stjäla din cykel och varnar dig på studs, så att du förhoppningsvis hinner hindra tjuven. Du kanske inte har cykeln inom synhåll, men du har den ändå under uppsikt!
Motor
Mittmotor från Brose: 36 volt, Drive C Alu, 250 watt. Motorndriften sker med hjälp av en drivrem, vilket gör den tystare.
Motorns maximala vridmoment är 50 Nm. Vridmoment är ett värde som ger en indikation om hur lätt cykeln klarar av vissa svårigheter (till exempel uppförsbackar).
Motorn är kopplad till en momentsensor, som används för att justera elassistansen efter dina tramprörelser och efter hur mycket tryck du lägger på pedalerna, på samma sätt som med gaspedalen i en bil.
Kontroll över elassistansen
Elassistansen styrs via en LED-LCD-display som sitter mycket lättåtkomligt på styrets vänstra sida, så att du inte behöver släppa styret för att välja mellan de tre assistansnivåerna:
Läge Off - Avaktiverat (batteriet används inte).
Läge 1 - Ekonomiskt: upp till 60 % assistans.
Läge 2 - Normalläge: upp till 120 % assistans.
Läge 3 - Sportläge: upp till 320 % assistans.
"Walk"-läge: ger lite hjälp när du leder cykeln (assistans i upp till 6 km/h).
Displayens andra funktioner
Återstående batterikapacitet i procent.
Visning av:
Aktuell hastighet
Total sträcka (ODO)
Daglig sträcka (TRIP: nollställs genom att knappen "-" håll intryckt i flera sekunder
Återstående räckvidd utifrån assistansläget som används (TRIP TO GO).
Du använder även displayen för att slå på cykelns lysen, vilket aktiverar skärmens bakgrundsbelysning.
Du kan använda den inbyggda USB-porten under displayen för att hålla laddningsnivån uppe i din smartphone eller powerbank.
Batteri
Batteriet kan låsas fast med nyckel (två nycklar medföljer). Batteriet kan också tas av för att laddas enklare (till exempel på jobbet).
Batterikapacitet
De angivna värdena för batterikapacitet är ungefärliga och uträknade för en person på 70 kg som cyklar på relativt plana vägar.
OBS: Batteriets räckvidd påverkas av vikten som cykeln transporterar (användarens vikt + vikten av väskor och korgar med packning), vägens lutning (uppförsbackar) och vädret (kyla får batteriet att räcka kortare).
Shimano Nexus växelnav
Den här typen av växelsystem är utformade så att det går att växla stillastående, utan att trampa. Det gör det enklare att starta, särskilt när cykeln är tungt lastad.
Systemet är helt inbyggt i bakhjulets nav, vilket gör det okänsligt för smällar och får det att kräva ytterst lite underhåll.
Du växlar mycket enkelt via ett vridreglage.
OBS! Systemet kräver att du slutar trampa i 1 sekund medan du växlar.
Ram
Ramen är tillverkad i aluminium 6061, vilket gör den lätt och kraftfull.
Den finns tillgänglig i en låg version som är lättare att kliva på, både för män och kvinnor, och i en hög version.
Ramens vikt:
mellan 4,6–4,8 kg beroende på storlek och typ av ram.
Vit pulverlack med matt yta.
Framgaffel
Den dämpade framgaffeln SUNTOUR NEX är tillverkad i aluminium och framtagen för rekreaktionscykling. Slaglängden på 63 mm gör ojämnheter i vägen mindre märkbara och cyklingen bekvämare.
Bromsar
Hydrauliska skivbromsar från Tektro.
Bromshandtag i aluminium.
Styre, styrlager och styrstam
Styre av klassisk citymodell med gängad styrstam i aluminium (25,4 mm i diameter) som kan justeras i höjd för att skapa en rak och bekväm sittställning.
Handtagen har fästpunkter för VIOO Clip-lampor, som gör dig extra synlig från sidorna (köps separat).
Sadel och sadelstolpe
Sadelstolpe i aluminium (28,6 mm i diameter).
Bred sadel med skumstoppning i olika hårdhetsgrader, som är anpassad efter de tryckpunkter som uppstår i kontakt med sadeln. Sadelns position kan justeras efter behov tack vare den ställbara fästklämman.
Sadelklämman (31,8 mm i diameter) skruvas fast för att förhindra snabba stölder av sadel och sadelstolpe.
Synlighet
LED-lysen från AXA fram och bak. De strömförsörjs av batteriet och tänds synkroniserat med kontrolldisplayens belysning. Framlyset sitter ihop med ramen och baklyset med stänkskärmen för att minska risken att lysena skadas.
Belysningsstyrka: 20 lux. Lysena gör cyklisten synlig på 150 m avstånd bakifrån och ger sikt 30 m framåt.
Fast bakreflex på pakethållaren.
Drivlina och pedaler
Shimano Nexus 7-växlat växelnav med vridreglage.
Bakdrev 19 tänder, singelklinga 44 tänder och vevarmar 170 mm i aluminium.
Sträcka per pedalvarv: 3,12–7,66 m.
Systemet är praktiskt för stadscykling, eftersom man kan växla stillastående. Med bara en klinga och ett bakdrev minskar både behovet av underhåll och risken att kedjan hoppar. Kedjespännaren kompenserar för slitage.
Kedja: KMC Z1eHX narrow EPT, rostskyddad, specialförstärkt för elcyklar.
Pedaler i harts, som är lättare än aluminium.
Hjul
Gumwall-däck av ballongtyp på 60 TPI med måtten 700x44. De absorberar ojämnheter i underlaget, vilket gör cyklingen bekvämare och får cykeln att rulla smidigare.
Schraderventilerna gör det lätt att pumpa däcken, till exempel på bensinmackar.
Lagom däcktryck är mellan 3,5–4 bar. Detta tryck får batteriet att räcka längre och minskar risken för punktering.
Däcken har ett 1 mm tjockt, punkteringsskyddande nylonlager inuti slitytan.
Reflexlinjerna ökar cyklistens synlighet.
Utrustning
Pakethållare baktill, fram- och baklyse som båda strömförsörjs av batteriet, stänkskärmar, sidostöd och kedjeskydd.
Cykelstöd
Stödet sitter fastskruvat i ramen på ena sidan. Det är ett rejält stöd som klarar av vikten av en elcykel och får cykeln att stå stadigt.
Det är dock inte framtaget för att klara vikten av en barnstol med barn i.
Kompatibla tillbehör
Pakethållaren klarar 27 kg och kan förses med en pakethållarmonterad barnstol samt alla ELOPS-väskor.
På ramen finns fästpunker för ett segmentlås och ett fast ramlås av typen RINGLOCK, som används för att låsa bakhjulet vid parkering.
Styret kan förses med vår frontmonterade cykelkorg 500 på 12 L.
Cykeln är inte testad eller godkänd för användning med cykelvagn.
Hur fungerar en elcykel?
En elcykel är en cykel som ger eldriven assistans till trampningen, så att du inte behöver anstränga dig lika mycket. Men för att motorn ska aktiveras måste du trots allt trampa.
Motorn ger assistans upp till en hastighet på 25 km/h och stängs av så snart du slutar trampa.
Du kan när som helst stänga av assistansen för att cykla "som vanligt".
Elcykeln har testats för cykling i regn.
Vilken storlek ska jag välja?
Cykeln finns tillgänglig i två storlekar och med två olika ramar: hög eller låg.
Storlek S/M: 1,55–1,75 m
Storlek L/XL: 1,75–1,95 m
Om du är på gränsen mellan två storlekar kan du välja den större för att få en mer upprätt och bekväm sittställning.
Cykelns vikt
(Inklusive pedaler och batteri:)
Storlek S/M: 26,08 kg (låg ram) eller 25,2 kg (hög ram)
Storlek L/XL: 26,58 kg (låg ram) eller 25,88 kg (hög ram)
Maxvikt i bruk
Den här elcykeln är godkänd enligt standard EN 15194 för en maxvikt på 150 kg (cykelns vikt + cyklist + last på cykeln).
Hur laddas cykeln?
Det avtagbara batteriet låses fast med hjälp av en nyckel. Det laddas via vägguttag, antingen fastsatt på cykeln eller separat. Laddare medföljer cykeln.
Full uppladdning av batteriet från helt urladdat läge tar fem timmar.
Underhåll och förvaring
Litiumjonbatterier ska helst laddas regelbundet, innan de hinner bli helt urladdade.
Om cykeln inte ska användas på en längre tid bör batteriet laddas till 80 % och sättas i viloläge. Annars behöver det laddas minst var tredje månad.
För att batteriet ska fungera optimalt bör det förvaras torrt och i rumstemperatur (25 °C).
Transport och återvinning
När batteriet är uttjänt, lämna in det för återvinning på en miljöstation eller återvinningscentral. Kontrollera vad som gäller där du bor.
För litiumjonbatterier gäller särskilda transportregler (vid flyg- och båttransport).
Ett säkerhetsdatablad för batteriet (så kallat MSDS) finns tillgängligt, kontakta vår kundservice eller cykelavdelningarna i våra butiker.
Reservdelar
Vi garanterar 10 års tillgänglighet på elkomponenterna (motor, batteri m.m.) eller på modifierade men bakåtkompatibla versioner av dem.
Skötselråd
1) Inför underhåll eller reparation av elcykeln måste strömmen först brytas och batteriet tas av.
2) Utför då och då underhåll av cykelns drivlina (framför allt kedjan, som behöver rengöras och smörjas).
3) Cykeln får inte tvättas med högtryckstvätt.
Förvaring
Cykeln bör helst förvaras inomhus eller övertäckt med en presenning.
Om batteriet inte ska användas på en längre tid bör det tas av från cykeln och förvaras i rumstemperatur, såsom anges i bruksanvisningen.
Begränsningar
Havsnära eller fuktiga miljöer (med hög luftfuktighet och/eller vågstänk) samt saltade vägar vintertid är mycket korrosiva för mekaniska metalldelar. Cyklar du i sådana miljöer bör du regelbundet smörja hela drivlinan och då och då torka av styr- och sadelkomponenter med en fuktig trasa för att avlägsna saltspår och smuts.
Produktutveckling
Framtagen i Frankrike. Monterad i Portugal.
Designteamet har ordet
Vår första smarta elcykel erbjuder en effektiv lösning på problemet med cykelstölder och bidrar till att befästa elcykeln som ett hållbart alternativ till fordon med förbränningsmotor. Uppkopplingsförmågan öppnar dörren för helt nya funktioner som inte går att erbjuda på en vanlig cykel. Funktionerna i en smart cykel kan uppdateras och utökas med tiden för att göra cykelupplevelsen allt bekvämare, säkrare och smidigare.
Tips for storage and maintenance
Storage tips
Om möjligt:
- Förvara cykeln inomhus eller täck över den med en presenning.
- Om batteriet inte ska användas på flera månader, ta av det och förvara det i rumstemperatur.
Restrictions on use
Även om cykeln är uppkopplad måste lämpligt cykellås användas.