Pga hög efterfrågan på beställningar kan det tyvärr bli vissa förseningar. Vi ber om ursäkt för besväret

OM OSS


Vad är decathlon

Världens största sportåterförsäljare. Hos Decathlon hittar du fler än 40.000 sportartiklar inom över 80 sporter. Vi levererar våra prisvärda produkter till hela Sverige. Decathlon startade 1976 i Lille, Frankrike och sedan dess har vi expanderat till över 54 länder. Här på Decathlon designar, producerar och distribuerar vi våra egna märken, våra passionbrands. Vi är sportutövare, så våra produkter måste möta vår egen höga standard. De självklara fördelarna med detta är att vi kan ha mycket konkurrenskraftiga priser utan att kompromissa med kvaliteten.

Vad vi gör

Vi designar, tillverkar och säljer högkvalitativ utrustning till bästa pris inom fler än 80 sporter. Vi har fyra butiker i Sverige samt våran e-handel.

Vårt mål

”Att på ett hållbart sätt förena nyttan och glädjen med sport och göra den tillgänglig för så många som möjligt.”

Det här målet är vår drivkraft till att ständigt förbättra varje steg i design- och tillverkningsprocessen för att kunna ta fram exklusiva produkter som våra kunder har nytta av.

Decathlon Sverige

Decathlon öppnade sin första butik i Bromma, Stockholms län 2011. År 2020 finns inte Decathlon Bromma kvar men vi finns istället i Kungens Kurva, Barkarby, Mall of Scandinavia och i Uppsala.

Våra värderingar:

Vitalitet och ansvarstagande är våra grundvärderingar. Vårt entusiastiska, nytänkande och energiska team drivs av att göra sportandets fördelar tillgängligt för alla. Den inställningen balanseras av ett stort ansvarstagande: för oss själva, för varandra, för våra kunders säkerhet och för vår planets framtid.

Decathlon
i siffror

1249

miljoner sålda produkter

275

miljoner sportutövare

1520

butiker i världen

90002

medarbetare

11.3

miljarder euro i omsättning

Decathlons tidslinje

Scrolla åt höger,
för muspekaren över årtalen

Decathlons första butik 1976 i Lille

1976

Den första Decathlon-butiken slår upp dörrarna nära Lille i Frankrike.

Innovativa produkter från Decathlon

1986

Vi producerar våra första egna sportartiklar.

Vi öppnar i Spanien.

1992

Den första ekodesignade produktförpackningen.

Decathlon öppnar i Italien

1993

Vi öppnar i Italien.

Första märken från Decathlon, Tribord och Quechua 1996

1996

Decathlons första två egna märken: Tribord för vattensport och Quechua för friluftsliv.

Vi öppnar i Belgien.

1997

Vi öppnar i Belgien.

Decathlon öppnar i Storbritannien

1999

Vi öppnar i Storbritannien.

Decathlon öppnar i Portugal

2000

Vi öppnar i Portugal.

Decathlon öppnar i Brasilien

2001

Vi öppnar i Sydamerika (i Brasilien).

Socialt ansvarstagande

2002

Riktlinjer införs för socialt ansvarstagande i produktionen, och de första granskningarna av leverantörer utförs.

Decathlon öppnar i Kina

2003

Vi styr österut och öppnar den första kinesiska Decathlon-butiken i Shanghai.

Decathlon Exchange

2004

Det interna utbildningscentret ”Decathlon Exchange” grundas.

Decathlon Foundation

2005

Grundandet av ”Decathlon Foundation”, en stiftelse som implementerar initiativ för social integration och sport.

Decathlon ekodesign

2006

De första ekodesignade produkterna dyker upp i butikerna.

Miljövänlig butik

2007

Vi bygger vår första miljövänligt konstruerade butik i Frankrike.

Decathlon öppnar Marocko, Indien och Rumänien

2009

Expansion till tre nya länder: Marocko, Indien och Rumänien.

Decathlon öppnar i Sverige

2011

Vi öppnar i Sverige!
Den första miljöcertifieringen av en Decathlon-butik.

Hållbar utveckling

2013

Vi börjar implementera fem åtaganden för hållbar utveckling.

Vattenbehandling

2014

Granskningar av våra definierade leverantörers vattenbehandling införs.

40-årsjubileum

2016

40-årsjubileum: vi har expanderat till fler än 1 095 butiker världen över.

1520 butiker i världen

2019

Det finns fler än 1 520 Decathlon-butiker i 870 städer i 54 länder.

"Vi tror på värdet av sport och träning i människors liv, så vi fokuserar på att maximera våra produkters verkliga värde. I mer än tre decennier har vi kontinuerligt vidareutvecklat vår affärsmodell och våra produkter för att kunna erbjuda den bästa sportutrustningen till bästa pris."

VÅRA PRISER


Hur kan vi ha så bra priser?

På Decathlon skapar vi värde för våra kunder varje dag genom att erbjuda de bästa produkterna till bästa pris. Vi vet att varje köpbeslut innebär en avvägning mellan pris och kvalitet. För en samvetsgrann kund är det viktigt att förstå en produkts verkliga värde och sanna kostnad.

40 år i framkant

Tack vare en smart affärsmodell har vi i 40 år kunnat ligga i framkant vad gäller att erbjuda högkvalitativa produkter till låga priser. Det innebär att alla som vill idrotta ges tillgång till tekniskt avancerad och prisvärd utrustning.

Forskning och utveckling

Decathlon är uppbyggt av ett växande antal Passion Brands, som alla är lika unika som de sporter de fokuserar på. Genom att samla våra Passion Brands inom ett och samma företag kan vi dra nytta av gemensamma resurser för forskning, utveckling och innovation. Och bättre effektivitet innebär lägre priser.

Integrerad design

Vi sänker våra kostnader genom att designa massproducerade produkter på ett smartare sätt. Våra designteam har omfattande kunskaper om varje sports specifika krav, kontrollerar effektivt timing och kvalitet och köper in de allra bästa materialen. Varje designteam är baserat på en plats där deras sport utövas i hög grad, vilket gör att de kan observera användare och inhämta deras feedback.

Effektiv produktionskedja

Vad gäller produktionen arbetar våra team kontinuerligt för att effektivisera processer och förenkla designen av uppdaterade modeller och kollektioner – utan att göra avkall på kvaliteten. På så sätt kan vi kontinuerligt skapa bättre basprodukter för varje sport.

Långsiktig relation

Vi strävar efter att erbjuda bästa möjliga köpupplevelse, både online och i butik, genom att svara på dina frågor och guida dig rätt utifrån dina behov. Allt från att erbjuda garantier till att skapa en omnikanalsupplevelse är led i vår strävan att göra dig nöjd. På så sätt hoppas vi bygga en långsiktig relation med dig, och fortsätta att finnas där för dig när du växer och utvecklas inom din sport. Användaren i första rummet!

Övergripande optimering

Vi optimerar också material, delar, modeller och monteringstekniker för att göra produkterna så användbara och funktionella som möjligt för våra användare.

Kunden har alltid rätt

I butikerna observerar vi dina och andra kunders preferenser för att optimera påfyllnaden, och på nätet läser vi och tar till oss av omdömena om våra produkter. Produkter som får färre än tre stjärnor tas ur sortimentet tills vi har förbättrat dem så att de möter våra kunders förväntningar.

Kompromisser

Vi gör också smarta besparingar som vi kan investera i prissänkningar. Till exempel sponsrar vi inte lag och strävar efter att minska våra kostnader för marknadsföring, för att istället kunna erbjuda riktigt bra priser.

Tillverkning

Vi etablerar långsiktiga samarbeten med industrins bästa leverantörer, vars säkerhet på arbetsplatsen regelbundet granskas. Vår selektivitet resulterar i bättre produktivitet utan att vi behöver kompromissa om det som är viktigt för oss, till exempel att få ut produkter till försäljning i tid och att förbättra vår riskhantering. Vi bidrar till hållbar utveckling genom att betygsätta tyger, förebygga kemiska risker och mäta koldioxidutsläpp.

Logistik

Det faktum att vi själva kontrollerar och investerar i vår logistiska organisation (lager, transporter och automatisering) gör att vi kan sänka våra kostnader och minska vår miljöpåverkan. Bra priser på planetens bekostnad är inget alternativ för oss. Vi eliminerar onödiga förpackningar (till exempel skokartonger) och har infört en kontantfri policy för att minska våra avtryck.

Affärsmodell

Vår integrerade affärsmodell innebär låga marginaler. Vi har inga icke-integrerade importörer och förlitar oss på exklusiva partner för att undvika en ackumulering av marginaler som i slutändan faller på dig som kund.

Låga marginaler innebär lägre priser.

”Vi tror att omtanke om vår planet och människorna som bebor den är något som främjar vår strävan att göra sport tillgängligt för så många som möjligt.”
Easybreath

Nyheter för alla

Vi utvecklar och uppfinner för att dagligen ge våra kunder glädje. Själva gläds vi åt att göra sport och träning tillgängligt för andra, runtom i hela världen.

INNOVATION PÅ DECATHLON


Vi hämtar inspiration från vår passion för sport och vanliga personer som du och jag. Genom att utveckla funktionella produkter av toppkvalitet, och göra dem tillgängliga till lägsta möjliga pris, närmar vi oss målet att göra sport tillgängligt för alla.

Lågt pris behöver inte betyda låg kvalitet

Förpackningar och reklam hjälper visserligen till att sälja produkter, men de ökar också deras pris. Tänk dig att kunna få samma kvalitet för halva priset. Det är inte bara en teoretisk möjlighet, det är så vi gör affärer. På Decathlon investerar vi i idéer och innovation, och det är så vi lyckas erbjuda dig den allra bästa och mest överkomliga sportutrustningen på marknaden.

Decathlons egna märken

Våra Passion Brands för samman forskare, designers och produktchefer för att hitta det bästa sättet att uppfylla våra kunders behov. Vi lyssnar på idrottares synpunkter och observerar dem ”in action” på vårt center för forskning och utveckling. Vi utforskar prototypframtagning på vår industriella avdelning, samlar in data i vårt SportsLab och kopplar samman ett världsomspännande nätverk av forskningslaboratorier. Vi studerar organisationer, universitet och industripartner. Vi pratar med våra kunder. Vi analyserar människokroppen i rörelse och designar våra produkter därefter.

Service och hållbarhet

Utöver själva produkterna arbetar vi aktivt med att stärka vår företagskultur och våra filantropiska partnerskap. Vår personal betalas rättvisa löner, har utmärkta förmåner och säkra arbetsförhållanden. Vi samåker, cyklar och åker kollektivt till jobbet. Service och hållbarhet är fundamentala värden i vår företagskultur och i våra liv.

Våra produkter blir bättre - tack vara dig!

Vi inspireras av våra kunders synpunkter. Vi tar till oss av era idéer och utgår från dem i utvecklingen av nya produkter och i vidareutvecklingen av existerande. Ta tältet Quechua 2 Seconds, till exempel. Det här snabbresta tältets historia inleddes med att campare uttryckte ett behov av ett enklare och snabbare sätt att resa tält på. Vi höll med om att detta var något som behövde utvecklas och satte så igång med att konstruera vårt första pop-up-tält. Tio år senare hittar vi fortfarande sätt att förbättra tältet, till exempel genom 2016 års Fresh & Black-version, som håller sig svalt och mörkt för en bättre nattsömn.

Integrerad försäljning

Integrerad försäljning

Nöjd eller nöjd. Detta är det enkla och samtidigt kraftfulla löftet vi ger till våra kunder, vilket bland annat avspeglas i att vi har 365 dagars öppet köp. Våra ”sport leaders” fungerar som länkar mellan de som skapar produkterna och de som använder dem: de interagerar med användarna, samlar in feedback, guidar till rätt val och för vidare synpunkter direkt till våra märken.

Innovation för topprestationer

Oavsett hur ny eller erfaren du är inom en sport så bidrar våra innovationer till att göra din träning billigare, bekvämare och roligare. Ett exempel är Artengos tennisracket med SoftFeel-teknik.

Genom en kombination av tunna lager balsaträ och grafit har vi kunnat minska vibrationerna i bollträffen med 50 %. Det gör att fler spelare kan spela oftare och bekvämare, utan att en tennisarmbåge gör slut på det roliga.

Innovation för kvalitet

Det känns bra när det man gör är bra. Kvalitet är en hörnsten i Decathlons filosofi. Om en produkt inte får toppbetyg tar vi bort den från butikshyllorna tills vi har kommit på ett sätt att förbättra den. Vi ger minst två års garanti på alla våra varor. Kvalitet för oss handlar inte bara om funktionalitet, utan också om säkerhet.

Vårt kvalitetstänk avspeglas också i hur vi behandlar våra kunder och medlemmar. Vi ger alltid utomordentlig service, i butikerna och online.

Innovation för service

Vi arbetar kontinuerligt för att kunna erbjuda mer tillgängliga priser och samtidigt öka hållbarheten i vår produktion och försäljning. Detta arbete tar sin form i produkter som ryggsäcken Arpenaz 10, 2015 års bästsäljare.

Genom att minska antalet tygpaneler att sy ihop från 21 till 8 kunde vi inte bara minska tygåtgången, tack vare färre sömmar, utan även skeppa fler artiklar per låda. Vår drastiska minskning av förpackningar och avfall bidrar till att bevara planeten och hålla kostnaderna nere för våra kunder.

Innovation för aha-ögonblick

Vi inspireras av våra kunders synpunkter. Vi tar till oss av era idéer och utgår från dem i utvecklingen av nya produkter och i vidareutvecklingen av existerande. Ta tältet Quechua 2 Seconds, till exempel. Det här snabbresta tältets historia inleddes med att campare uttryckte ett behov av ett enklare och snabbare sätt att resa tält på.

Vi höll med om att detta var något som behövde utvecklas och satte så igång med att konstruera vårt första pop-up-tält. Tio år senare hittar vi fortfarande sätt att förbättra tältet, till exempel genom 2016 års Fresh & Black-version, som håller sig svalt och mörkt för en bättre nattsömn.

”Vi tror att omtanke om vår planet och människorna som bebor den är något som främjar vår strävan att göra sport tillgängligt för så många som möjligt.”

HÅLLBARHET


Vi har åtagit oss att sträva efter hållbar utveckling. Vi vet att vi inte är perfekta, men vi jobbar hårt varje dag för att bli bättre och nå högre standarder.

Metoder för hållbarhet

Vårt innovationsarbete är inte bara inriktat på att ta fram den bästa sportutrustningen, utan också på att utveckla hållbara metoder, för våra användares, våra medarbetares och miljöns skull. Vår strävan efter kvalitet och bra priser går hand i hand med hållbarhet, för en produkt som håller länge leder till minskad miljöpåverkan.

Hållbarhet först

Vi uppfyller specifika standarder för ekologiskt fotavtryck, design, produktion, tillverkning och affärsverksamhet. Eftersom vi kontrollerar alla steg i värdekedjan kan vi på ett effektivt sätt mäta och minimera vår miljöpåverkan. Vi har hållbarhet i bakhuvudet i alla etapper, från den första produktskissen till en produkts återvinningsbarhet efter flera års användning.

PAH & Acetofenonazin

Vi förebygger kemiska risker, hela vägen från utvecklingsstadiet till användningen av våra produkter. Det innebär att alla våra leverantörer har åtagit sig att respektera vår lista över förbjudna kemikalier. Vi arbetar till exempel med att få bort polycykliska aromatiska kolväten (PAH) och acetofenonazin från våra produkter.

En grön framtid idag

Dessa åtgärder är steg på vägen mot en grönare framtid för oss alla. Läs mer om vårt arbete för hållbar utveckling och våra standarder för distributionskedjan här.

Det här gör oss till ett företag som bryr sig om sina kunder, sina medarbetare och miljön, och som fokuserar på att göra en sportig livsstil tillgänglig för alla.

Era omdömen

Ekodesign

Ekodesign

Vi styr produktdesign, tillverkning och försäljning på ett strategiskt sätt som säkerställer kvalitet, hållbarhet och säkerhet. Våra produktutvecklare använder förnybara, återvunna och återvinningsbara material. Mot slutet av 2018 kom mer än 76 % av vårt bomull från hållbara källor.

Produktion och Tillverkning

Produktion och tillverkning

År 2016 utvidgades Decathlons uppförandekod för att säkerställa att våra leverantörer lever upp till standarder för kemikaliehantering och ansvarsfulla materialval. Vi kontrollerar regelbundet att våra partner lever upp till standarder för säkerhet på arbetsplatsen, och vi mäter våra koldioxidutsläpp med ambitionerna att minska dem.

Papper och förpackningar

Papper och förpackningar

Förpackningar genererar årligen mer än 140 miljoner ton avfall världen över. Decathlon strävar därför efter att använda så få förpackningar som möjligt. Inga av våra skor säljs till exempel i skokartonger.

Vi uppmuntrar till digitala kvitton och kontantfria transaktioner.

Transport

Transport

Mellan 2017 och 2018 halverade vi volymen av flygtransporterade produkter. Våra åtgärder resulterade i en minskning på 20 % av koldioxidutsläppen per produktleverans.

Försäljning

Försäljning

Decathlon deltar i initiativet RE100: målet är att 100 % av våra butiker och lager ska drivas med förnybar energi år 2026.

Medarbetare

Medarbetare

Vi tar principen om ”lagspelare” på allvar. Våra medarbetare är sportentusiaster som tror på värdet av att låta fler upptäcka våra funktionella och säkra produkter. De guidar omsorgsfullt kunderna till rätt hållbara produkter.

Mellan 2016 och 2018 lyckades vi minska koldioxidutsläppen per såld produkt med 2,5 %.
Decathlon Socialt ansvarstagande
Decathlon Socialt ansvarstagande
Decathlon Socialt ansvarstagande
Decathlon Socialt ansvarstagande
Decathlon Socialt ansvarstagande

SOCIALT ANSVARSTAGANDE


En av våra främsta prioriteringar är att våra medarbetare ska må bra på jobbet. Våra policyer för arbetskraft och mänskligt kapital måste ligga i linje med våra värderingar.

Det bästa jobbet som finns

Decathlon är vi övertygade om att glada och engagerade anställda är vad som gör ett företag framgångsrikt på sikt. Vi är alla sportentusiaster som har gjort vårt intresse till vårt yrke. Vår uppgift är ”att på ett hållbart sätt göra nyttan och glädjen med sport tillgänglig för så många som möjligt”. År 2018 valdes Decathlon till Frankrikes bästa arbetsplats.

Mänskliga rättigheter

Sedan 2014 har vår strategi varit att etablera partnerskap med leverantörer som delar vår syn och våra värderingar. Tillsammans fastställer vi transparenta och hållbara mål relaterade till säkerhet och mänskliga rättigheter (till exempel barnarbete, diskriminering och arbetstider).

Konstant granskande

Leverantörerna granskas regelbundet av våra interna kontrollanter eller av externa parter: år 2018 genomfördes 1 157 sådana granskningar.

Man ska trivas

Vi bryr oss om alla som jobbar för Decathlon, vare sig de gör det direkt eller indirekt. Därför är vi mycket uppmärksamma på de människor som arbetar för våra leverantörer och deras arbetsförhållanden.

Decathlon Foundation

Genom att göra sport tillgängligt för människor i svårigheter, och genom att hjälpa medarbetare att knyta långsiktiga band med sina grannar, bidrar Decathlon Foundation till att omsätta våra värderingar och vår strävan i praktiken.

Sociala åtgärdsprogram

Vårt sociala åtgärdsprogram från 2003 fastställer grundläggande riktlinjer för hur vi väljer ut, godkänner och granskar leverantörer. Vi kräver att alla våra leverantörer uppfyller FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter. Vi deltar i försöksprojekt relaterade till rättvisa löner för de fabriksanställda.

Decathlon Foundation

Sedan år 2005 har Decathlon Foundation stöttat medarbetare som vill delta i ideella initiativ vars syfte är att stärka kopplingen mellan sport och anställbarhet. Med utgångspunkten att sport är en utmärkt väg till anställning hjälper stiftelsen till att långsiktigt länka samman medarbetare med personerna de hjälper och med organisationer som gör skillnad i sina lokalsamhällen.

Upptäck våra egna berättelser på
decathlon-united.com