Pga hög efterfrågan på beställningar kan det tyvärr bli vissa förseningar. Vi ber om ursäkt för besväret

KÖPVILLKOR

DECATHLON.SE

Innehållsförteckning
  1. Allmänt
  2. Pris
  3. Beställning
  4. Betalning
  5. Leverans
  6. Outlösta paket / ej genomförbara hemleveranser
  7. Ångerrätt och retur
  8. Reklamation
  9. Garanti
  10. Personuppgifter
  11. Force majeure
  12. Tillämplig lag
  13. Tvist
  14. Övrigt
  15. Bolagsinformation

1. ALLMÄNT

Följande villkor gäller alla beställningar som görs av dig som kund (hädanefter ”du”) hos Decathlon Sverige AB (org. nr. 556812-4324), Droskvägen 2, 177 45 Järfälla, hädanefter kallat ”Decathlon” på Decathlons webbplatser.

Genom att använda decathlon.se och/eller göra en beställning, godkänner du att följa villkoren som anges i detta dokument, ”Villkoren”. Försäkra dig om att du har läst och förstått Villkoren innan du gör din beställning. För att göra en beställning på decathlon.se måste du vara minst 18 år gammal.

Att produkter eller tjänster tillhandahålls på decathlon.se vid en viss given tidpunkt, innebär eller är inte en garanti för att dessa produkter eller tjänster är tillgängliga. Decathlon förbehåller sig rätten att när som helst sluta sälja en produkt. Decathlon reserverar sig för eventuell slutförsäljning, bild- eller tryckfel samt felskrivningar. Erbjudanden gäller endast så långt lagret räcker.

Decathlon förbehåller sig rätten att ändra Villkoren efter behov, utan att meddela dig på förhand. Den version av villkoren som gäller för din beställning är den version som finns tillgänglig på decathlon.se vid den tidpunkt då du gör din beställning.

Till sidans topp

2. PRIS

Vid beställning gäller det pris som uppges på decathlon.se. Samtliga priser uppges i svenska kronor och inkluderar moms. Frakt- och eventuella betalningskostnader tillkommer.

Till sidans topp

3. BESTÄLLNING

När du har lagt till din beställning, mailar vi dig en orderbekräftelse, under förutsättning att du har försett oss med din e-postadress. Om vi av någon anledning inte kan skicka din beställning, kommer vi att informera dig om detta snarast möjligt. Om vi redan har mottagit betalning kommer vi att återbetala det aktuella beloppet till dig med hjälp av samma betalningssätt som du använde då du gjorde din beställning, i den mån detta är möjligt.

Till sidans topp

4. BETALNING

Hos Decathlon.se har du möjlighet att välja mellan tre (3) betalsätt: kontokort (VISA/Mastercard) och faktura (via Klarna AB). Om du istället har placerat en order via någon av skärmarna i våra fysiska butiker betalar du för din order i kassan, enligt de betalningsmedel som står till förfogande där.

Vid betalning med kontokort dras pengarna direkt från ditt konto och vi skickar dig en orderbekräftelse via e-post. Det sparas aldrig några uppgifter gällande ditt kort. All information skickas krypterad via säkrade servrar.

Vi erbjuder fakturabetalning hos Klarna AB. Om du väljer att betala med faktura överlåts därmed betalningshanteringen helt till Klarna. Med detta betalningsalternativ kan du själv välja om du vill betala allt på en gång eller dela upp din betalning.

Betalningsdetaljerna från Klarna skickas till dig via e-post. Klarna behöver ditt svenska personnummer för att kunna skicka och godkänna din förfrågan om fakturabetalning. Din folkbokförda adress måste även stämma överens med den kontoadress du registrerat hos oss på decathlon.se.

Fullständiga köpvillkor för Klarna faktura hittar du på www.klarna.com. Du kan också ringa Klarna på nummer 08 - 120 120 10.

Till sidans topp

5. LEVERANS

Decathlon levererar produkter vanligtvis inom 6-9 arbetsdagar, men ibland kan det ta lite längre tid beroende på lagerstatus. Gällande leveranstid för din order finns att hitta under "Mitt Konto". Du som kund har självklart rätt att häva köpet om din leveranstid överstiger utlovade dagar. Leverans till Decathlons butiker är kostnadsfritt. Order hämtas upp i vår Click & Collect-avdelning. ID-Kort måste kunna uppvisas vid uthämtning.

Våra fraktavgifter är

Leveranskostnaden beror på var och hur du väljer att ta emot ditt paket:

0 kr * Postombud över 399 kr.
49 kr * Postombud under 399 kr.
0 kr Click & Collect
0 kr Click & Collect 2H
199 kr Hemleverans Postnord små produkter
499 kr Hemleverans Postnord stora produkter (under 2,5 meter i längd)
999 kr Hemleverans Postnord extra skrymmande produkter (över 2,5 meter i längd, såsom kajaker)
99 kr ** Hemleverans Express Best Transport små paket (till exempel T-shirt, ett par skor, en boll eller en hjälm).
Max 4 varor, max 5 kg
349 kr ** Hemleverans Express Best Transport cyklar.
Max 4 cyklar, max 150 kg
499 kr ** Hemleverans Express Best Transport stora paket som måste transporteras på en pall, till exempel: roddmaskin, löpband och bordtennisbord.
Max 4 varor, max 100 kg

* Paketet måste uppfylla PostNords mått- och viktregler för ombudsleverans (vikt på max 20kg, längd max 1,5 m, längd + omkrets max 3 m) Länk till PostNord

** För kolli/sändningar som överstiger ovan angivna maximala mått- och viktgränser utgår en tilläggsavgift på 400 kr/sändning.

Vissa produkter är endast tillgängliga att hämta ut i våra butiker. Kontakta oss för offert om inget fraktsätt finns att välja på hemsidan.

Hemleverans Express
Villkor för leverans
Leveransdagar

Vänligen notera att Best Transport levererar små paket varje dag, även lördag och söndag. Cyklar och stora paket kan endast levereras på vardagar.

Pris

Leverans sker genom vår partner Best Transport

  • 99 kr *för small paket (till exempel T-shirt, ett par skor, en boll eller en hjälm).
    Max 4 varor, max 5 kg.
  • 349 kr * för cyklar.
    Max 4 cyklar, max 150 kg
  • 499 kr * Alla stora paket som måste transporteras på en pall, till exempel: roddmaskin, löpband och bordtennisbord.
    Max 4 varor, max 100 kg
Begränsning vikt och volym Large:
Antal kolli/sänd: Maximalt 5 kolli
Vikt: Maximalt 100 kg per kolli, 100 kg per sändning
Volym: Maximalt 2 m3
Längd: Maximalt 4 m
Längd: Maximalt 2 m

*För kolli/sändningar som överstiger ovan angivna maximala mått- och viktgränser utgår en tilläggsavgift på 400 sek/sändning.

Hemleverans Express - Leveransvillkor
Innan leveransen
  • Vi erbjuder Hemleverans - Express om din varukorg och din leveransadress är kompatibel med våra leveransvillkor. Om det finns flera produkter i varukorgen och en av dem inte är kompatibel med våra leveransvillkor så är inte det här valet möjligt.
  • Garanti för leverans samma dag: En garanti finns inte på det sättet. Men beställning innan 13.00 ger oftast leverans samma dag.
  • Du kommer att bli kontaktad via sms av våra leverantörer från BEST så fort din order har kommit in. Du kan följa din beställning på vår partners hemsida under följande adress: https://www.besttransport.se/privat/
  • För små paket kommer du att få ett sms när paketet är lastat på bilen som ska leverera. Mottagaren kan då följa bilen på en karta i realtid. For cyklar och bike and stora paket kommer BEST att avisera med ett sms att då det ska leverans samma kväll. 30-20 minuter innan leveransen kommer föraren att ringa dig och meddela att leveransen snart ska ske samtidigt som man kan följa bilen på en karta i realtid.
  • Du kan kontakta BEST kundtjänst på numret: 0771-71 71 71.
Under leveransen
  • Vid varje hemleverans kommer ett leveransförsök att utföras (där det ingår att chauffören ringer dig i händelsen att ingen är hemma eller att portkod saknas)
  • Se till att granska innehållet av paketet medan leverantören är på plats och inte bara det yttre paketet.
  • En signatur är inte nödvändigt från vår sida. Det är upp till dig om du vill ha det. När det kommer till större gods (tjänsterna medium och large såsom cyklar eller pingisbord) söker vi i regel alltid kvittens av leveransen för er skull så att vi kan säkerställa att leveransen är genomförd. Ni ser även detta i kundportalen.
  • Familjemedlemmar (eller andra personer som bor på samma leveransadress) kan skriva under och ta emot gods. Den som tar emot leveransen behöver ej ha med beställarens ID-handlingar.
  • Synlig skada ska anmälas direkt : Vi råder att du inte mottar leveransen om du upptäcker en synlig skada på varan och skriver ner i detalj vilka defekter varan/varorna har. Du kommer då spara mycket tid genom att inte behöva träffa leverantören för hämtning av den förstörda varan.
  • Dold skada ska anmälas inom 7 dagar. Förlorat gods ska anmälas inom 30 dagar
Om du inte är hemma under leveransen
  • Om ingen är hemma under leveransen kommer paketet att returneras till vår leverantör. Om gods tas i retur till terminal är leverantören skyldig att informera beställaren om detta.
  • Större leveranser antar vi att konsumenter inte vill att vi ställer av utan uppsyn och då tar vi tillbaka dem till terminalerna och kör ut dagen efter om mottagaren inte var hemma/på plats. Vi kommer att avisera mottagare med både SMS, samtal och kartfunktion i mobiltelefonen för att öka leveransprecisionen så mycket som möjligt. Retur till terminal=motsvarande utkörningskostnad, nytt leveransförsök=motsvarande ursprunglig leveranskostnad.
Stora varor

Viktig information: vissa varor behöver speciell uppsyn I hemleveransen inkluderas inbärning. Däremot kommer endast en person vara tillgänglig för att hjälpa till med att bära in varorna. Du kan bli ombedd att hjälpa till med att lasta ur bilen. Det är också möjligt för oss att leverera varorna till en av dina grannar om du inte är hemma. Se bara till att inkludera den rätta mottagarens adress på leverantörens hemsida.

Saknad information
  • Om mottagarens uppgifter inte angivits korrekt såsom namn, adress, portkort etc i enlighet med godkänd transportetikett garanterar inte leverantören att leverans sker till mottagaren enligt avtal. Kontakta vår partner BEST vid problem med leveransen.
  • Vid ofullständiga eller felaktiga transportinstruktioner debiteras beställaren med 50 SEK/sändning.
Återköp/byten/defekt vara

Om produkten inte uppfyller vad du har förväntat dig, vill byta storlek, göra återköp eller göra en reklamation på produkten måste du komma in till någon av våra Decathlon-butiker för att göra detta.

Vi kan tyvärr inte hantera dessa ärenden via telefon eller mail.

Vi har 365 dagars öppet köp på alla våra produkter.

Till sidans topp

6. OUTLÖSTA PAKET / EJ GENOMFÖRBARA LEVERANSER

För paket som inte hämtas ut hos ombud/terminal förbehåller sig Decathlon rätten att debitera kunden 200 kr (små produkter) samt 500 kr (stora produkter) för de kostnader som expedieringen medför för oss.

För paket vars hemleverans inte genomförs i enlighet med överenskommelsen med fraktbolaget tillkommer en avgift om 200 kr.

Till sidans topp

7. ÅNGERRÄTT OCH RETUR

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Detta förutsatt att produkten och produktförpackningen är i oförändrat skick, dvs oanvänd och ej förstörd eller skadad. Du får inte använda varan men naturligtvis försiktigt undersöka den.

Vid retur av produkt inom 365 dagar från köptillfället står Decathlon för returfrakten. Kontakta oss för utfärdande av retursedel.

Av säkerhetsskäl accepterar vi inte retur av säkerhetsutrustning såsom: Klätterselar, karbinhakar, hjälmar (oavsett typ).

Click & Collect 2H & Hemleverans Express

Om produkten inte uppfyller vad du har förväntat dig, vill byta storlek, göra återköp eller göra en reklamation på produkten måste du komma in till någon av våra Decathlon-butiker för att göra detta. Vi kan tyvärr inte hantera dessa ärenden via telefon eller mail.

Till sidans topp

8. REKLAMATION

Du som konsument har alltid rätt att reklamera ett fel till oss oavsett om det är dolt eller synligt. Din lagliga rätt att reklamera gäller i tre (3) år från inköpet. Fel på artikeln, felleverans eller transportskada skall reklameras inom ”skälig tid” från det att felet upptäcktes. En reklamation som görs inom två (2) månader från det att felet upptäckts anses alltid vara gjord inom skälig tid.

Till sidans topp

9. GARANTI

Decathlon erbjuder två (2) års tillverkargaranti på våra egna varumärken. Vissa produkter har längre garantitid. Garantin omfattar material- och fabrikationsfel. Garantin gäller vid uppvisande av kvitto upp till 2 år efter inköpsdatumet. 

Till sidans topp

10. PERSONUPPGIFTER

Decathlon värnar om din integritet och strävar efter att alltid skydda dina personuppgifter på bästa sätt. Det är Decathlons målsättning att följa alla vid var tid gällande lagar och regler för personuppgiftsskydd.

Decathlon Sverige AB, Droskvägen 2, 177 45 Järfälla, är personuppgiftsansvarig för behandlingen av de personuppgifter som du som kund lämnar till Decathlon. Genom godkännande av dessa Villkor samtycker du som kund till Decathlons behandling av personuppgifter enligt denna punkt. Lagrade personuppgifter används endast av Decathlon. Önskar du ändra eller ta bort dina uppgifter, skicka ett mail till personaldatasverige@decathlon.com.

Läs mer om vår sekretesspolicy här och hur vi hanterar cookies här. Till sidans topp

11. FORCE MAJEURE

Decathlon friskriver sig från ansvar vid så kallade force majeure händelser. Dessa karakteriseras som händelser utanför vår kontroll såsom krig, strejk eller annan arbetsrättslig konflikt, översvämning, brand eller liknande händelse.

Till sidans topp

12. TILLÄMPLIG LAG

Svensk lag är tillämplig på detta avtal.

Till sidans topp

13. TVIST

Decathlon följer Allmänna reklamationsnämndens beslut.

Till sidans topp

14. ÖVRIGT

Decathlon strävar efter att på ett så korrekt sätt som möjligt visa produkternas egenskaper, inklusive komposition och färg. Färgen du ser på decathlon.se är dock beroende av din datorskärm, och vi kan inte garantera att din dator visuellt kan återge färger korrekt.

I händelse av att vår webbplats innehåller länkar till tredje parts webbsidor, eller material publicerat hos tredje part, är dessa länkar endast för informationssyfte. Eftersom Decathlon saknar kontroll över innehållet på dessa webbplatser eller dess material ansvarar vi därför inte för skador eller förluster som skulle kunna uppstå vid användning av dessa länkar.

De kännetecken som finns på denna hemsida tillhör Decathlon. Det är inte tillåtet att utan Decathlons godkännande använda Decathlons varumärken och kännetecken, varken i pappersform, digitalt eller i annat medium.

Till sidans topp

15. Bolagsinformation

Decathlon Sverige AB
Org nr. 556812-4324
Droskvägen 2
177 45 Järfälla
Momsregistreringsnr: SE556812432401

Kontaktinformation Decathlon Kundtjänst
Till sidans topp

Den här sidan uppdaterades senast den 9 juni 2020.