Hur vet jag om däcket är utslitet?
För att mäta slitaget på dina däck, och veta när det är dags att byta, ska du titta på hur slitytan ser ut. Tecken på slitage kan vara:
- att slitytan fransar sig
- en serie småsprickor
- att slitytan tenderar att bli platt
- att stommen visar sig.
I alla dessa fall är däcket utslitet och bör bytas.
Hur tar jag av däcket?
När du byter däck måste du tömma innerslangen på luft till dess att ingen luft längre pyser ut.
Du kan sedan ta av däcket från fälgen med hjälp av en däckavtagare.
Hur sätter jag på däcket igen?
För att sätta tillbaka däcket placerar du först en av kanterna mot fälgen. När du gjort så kan du pumpa upp innerslangen 30 % innan du för in den i däcket (genom att förpumpa slangen undviker du att den kläms).
Sedan placerar du däckets andra kant mot fälgen. Börja på motsatt sida från ventilen.
Innan du pumpar upp däcket helt, kontrollera att innerslangen inte sitter klämd mellan däck och fälg.
Hur pumpar jag upp däcket?
Pumpa upp däcket försiktigt. Det rekommenderade trycket anges på sidan av däcket samt i däckets produktbeskrivning.
Kontrollera innan varje cykeltur att du har rätt tryck i däcken.
Tips från proffsen
När du pumpar däcket är det viktigt att anpassa trycket efter terräng och, framför allt, efter väder.
Om du cyklar i regn bör du sänka trycket för att på så sätt få bättre fäste.
Om du däremot cyklar i torrt väder kan du öka trycket.
Tips for storage and maintenance
Storage tips
Däcket är utrustat med en styv kanttråd och denna ska inte vikas då den kan gå sönder. Förvara alltid däcket i dess ursprungliga form.
Restrictions on use
Pumpa till det rekommenderade tryck som anges på däckets sida.