Hur vet jag om däcket är utslitet?
För att mäta slitaget på dina däck och veta när det är dags att byta, titta på hur slitytan ser ut. Tecken på att däcket är utslitet kan till exempel vara att rullytan börjar fransas, att små sprickor dyker upp eller att rullytan tenderar att plattas till. Däcket bör absolut bytas ut innan stommen börjar bli synlig.
I alla dessa fall är däcket utslitet och bör bytas.
Så tar du av däcket
När du byter däck måste du tömma innerslangen på luft till dess att ingen luft längre pyser ut.
Du kan sedan ta av däcket från fälgen med hjälp av en däckavtagare.
Så sätter du tillbaka däcket
För att sätta tillbaka däcket placerar du först en av kanterna mot fälgen. När du gjort så kan du pumpa upp innerslangen 30 % innan du för in den i däcket (genom att förpumpa slangen undviker du att den kläms).
Därefter sätter du i även andra kanttråden. Du börjar på motsatt sida från ventilen.
Kontrollera att innerslangen inte är klämd mellan däck och fälg innan du pumpar upp den helt.
Så pumpar du däcket
Pumpa upp däcket försiktigt. Rekommenderat tryck anges på sidan av däcket samt i produktbeskrivningen online.
Kontrollera även däckets tryck innan varje tur.
Tips från proffsen
När du pumpar däcket är det viktigt att anpassa trycket efter terräng och, framför allt, efter väder.
Om du cyklar i regn bör du sänka trycket för att på så sätt få bättre fäste.
Om du däremot cyklar i torrt väder kan du öka trycket.Kontrollera även däckets tryck innan varje tur.
Tips for storage and maintenance
Storage tips
Däcket har mjuk kanttråd och kan enkelt vikas ihop utan att ta skada.
Restrictions on use
Var noga med att inte klämma slangen vid montering av däcket.