Skivstång för Styrketräning

12 Produkter Produkter

sortera efter

Hur väljer man en viktstång/skivstång

Hur kan man förstöra en viktstång?! Den är ju gjord av stål! Det är många som har sagt de orden efter att ha köpt en skivstång till fel sorts övningar. Att köpa rätt skivstång hjälper dig att undvika stora problem - de kan töjas, rosta och brytas. De vanligaste problemen som uppstår med en viktstång är att de böjs på grund av att män sätter på för många vikter och att ärmarna lossnar. Idag vill vi göra dig till en informerad konsument av viktstänger.

Skivstänger är inte billiga och att köpa en är en flerårig investering. De är ägarens gym / hemmagym som motsvarar att köpa en bil. De är gjorda för att hålla i många år och har i regel solida garantier. Trots att de används till samma sak så varierar designen beroende på exakt hur man kommer att använda dem.

Kan en skivstång fungera för alla skivstångs-fokuserade övningar? Ja, men det betyder inte att alla skivstänger skapas lika med samma tålighet och fokus på vissa övningar. I själva verket är den bästa viktstången den som passar dina krav på övningarna som du kommer att utföra.

Vilken typ av träning med viktstången kommer du att göra?

Detta är den första frågan som ska besvaras i din sökning efter den skivstång som bäst passar dig. Lyckligtvis är det en ganska enkel fråga att besvara eftersom det i princip finns bara fyra kategorier som en tyngdlyftare kan falla in i.

Den vanliga styrketränaren

Denna kategori representerar en stor andel av de som tränar hemma. Om du bara vill hålla dig i form och lyfter 2-3 gånger per vecka hemma och planerar inte att lägga in stora berg av vikter på vardera sida av stången så är (LÄNK)den här viktstången perfekt för dig.

Rörelser den genomsnittliga lyftaren kommer att utföra oftast:

  • Bänkpress
  • Overhead press
  • Rodd
  • Knäböj
  • Deadlift
  • Curl
  • Axel-ryck
  • Tricep-press

Den genomsnittlige tyngdlyftaren behöver bara en skivstång som funkar. Inget snyggt eller dyrt. Den måste hålla vikterna, vara bekväm för händerna och hålla länge.

Powerlifter

Det här är den person som arbetar mot ren styrka och / eller storlek genom att lyfta tungt. Innan CrossFit kom, var detta det den vanligaste träningsformen när det kommer till tyngdlyftning i ett gym. En dedikerad tyngdlyftare tränar med tung vikt 3-6 gånger per vecka.

Rörelser en tyngdlyftare utför oftast:

  • Deadlift
  • Knäböj
  • Bänkpress

Styrkelyftare behöver en solid, styv bar som kan hålla en god mängd användning (och vikt!). De har specifika behov inom flera viktiga områden för konstruktionen av stången. De kommer vanligtvis att behöva spendera lite mer tid med den här viktstången jämfört med den "genomsnittliga" lyftaren som beskrivs ovan.

Tävlande tyngdlyftare

Den tävlande lyftaren läser förmodligen inte den här artikeln för att hjälpa dem att välja skivstång. De kommer vanligtvis att ha en tränare som hjälper dem att välja. Det är inte ovanligt att en tävlingslyftare har många olika viktstänger för olika övningar.

Om du däremot vill ha en viktstång som är gjord för att tåla de största tyngnderna och om du planerar att träna nästan varje dag så är den här stången gjord för dig. Den är gjord för stora tyngder och kommer förmodligen att hålla livet ut.

Den som behöver en skivstång för fitnessövningar

En fjärde kategorin av tyngdlyftare är de som behöver en viktstång för uthållighetsövningar och inte för tyngre lyft.

Meningen med dessa viktstänger är att man ska kunna öva på sin teknik, utföra många repetitioner och kunna använda den till och från under ett fitnesspass, till exempel i vardagsrummet medans man följer en instruktör på TVn. De här viktstängerna är gjorda för att man inte ska ha mer än ca 15 kg på vardera sida av stången. Om du kommer att utföra tunga deadlifts med 100 kg med de här stängerna så kommer de inte att hålla så länge.