Pga hög efterfrågan på beställningar kan det tyvärr bli vissa förseningar. Vi ber om ursäkt för besväret

Reservdelar för cyklar

743 Produkter Produkter

sortera efter

Your product was added
Jämför produkterna (0/5)
Öppna
Ej tillgänglig för jämförelse
Jämförelselistan är full. Var god och ta bort en produkt.
Ta bort
btwin

Vilka är de viktigaste reservdelarna för din cykel?

Om du är ny med att cykla, kan det förmodligen vara skrämmande att fixa din cykel för första gången. Istället för att göra om allt själv och göra ett ännu större röra, skulle du förmodligen bara lämna hela saken till proffsen, eller hur? Cykelunderhåll kan vara komplicerat, och det är ofta bättre - och lättare - att låta proffsen hantera det.

Men här är saken - du måste fortfarande kunna berätta om något är fel med din cykel i första hand. Visst, många gånger kommer cykeln att göra problemet känt. Vissa problem med cykeln kan vara mer subtila.

Här kommer de sex vanligaste delarna som man behöver byta ut på cykeln och hur man kan upptäcka om de behöver repareras eller ersättas.

Cykelkedjan

Kedjan är utan tvekan din cykels svagaste och dess viktigaste komponent som omvandlar din kropps råa kraft till rörelsekraft i bakhjulet. I och med det så bör man utföra grundliga kedje-kontroller ett par gånger per år.

Hur man kontrollerar kedjor för slitage: Se över om kedjan har rost, styva länkar och/eller kedjesträckning eller om den är för torr. Om du ser att kedjan har en lätt brun-orange färg på vissa ställen så är det ett första tecken på att kedjan bör renas utförligt.

Du bör också använda fingrarna för att känna om kedjan är torr - helst vill du ha den lätt belagd i ett tunt lager ren olja. Det bästa sättet att hantera rost är att regelbundet kontrollera din cykel för smuts och grus - djup, ackumulerad rost är ett tråkigt problem och garanterar vanligtvis en resa till cykelverkstaden.

Stela länkar kommer att göra sin närvaro känd genom att tvinga din kedja att hoppa över några få varv regelbundet. För att hitta de de skadade länkarna bör du inspektera kedjan från sidan då du vevar pedalen med en hand.

Alla länkar ska vara parallella med varandra: om du ser några länkar som som sticker ut litegrann, så måste du lossa partiet eller byta ut kedjan, annars kommer du ha problem i framtiden med din cykel.

Bromsklossar

Detta varierar lite beroende på vilka bromsklossar du har. Bromsklossar är vanligare på väg- eller hybridcyklar, medan skivbromsar är populära på MTBs och hybrider. Om du använder bromsklossar regelbundet så bör du kontrollera om spåren (eller “tänderna”) i gummi fortfarande är synligt.

Om inte är det dags att skaffa dig ett nytt par! Se också efter om bromsklossarna har fastnat lite i dynorna. Det kan komma att skada din fälg och gör dynorna mindre effektiva totalt sett. För skivbromsar finns det sällan ett lika uppenbara slitmärken, men en bra tumregel är att du vill ha minst 0,5 mm material kvar där.

Oavsett typ av dyna är det dock viktigt att kontrollera att dina klossar inte slits pga att de är fel vinklade. Om de är det, måste de justeras. Du är alltid välkommen in till oss om du vill att vi ska ta en närmare titt på dina bromsar.

Däck

Att kunna sakta ner och accelerera beror i slutändan på hur mycket grepp ditt däck har med marken. Cykeldäck slits vanligtvis ut på tre sätt:

  • De slits till den punkten att det inte finns några slitbanor (eller slitbanemönster) kvar.
  • Gummit blir mer utjämnat och blir sprött och förlorar greppet, särskilt i vått väder. Utslitna däck tenderar också ha sprickor som gör dem mer benägna att få punkteringar.
  • Däcket får djupa snitt som avslöjar det inre röret.

Hur kollar man efter fel i cykeldäcken?

Först granskar du "kala fläckar" på däckytan, där slitbanemönstret (om det finns) nästan är osynligt, eller områden där gummit är så tunt att den underliggande duken syns igenom. Därefter ska du kontrollera för små sprickor i gummit som bildas runt sidoväggarna: de kommer att fördelas jämnt längs däcket, eftersom allt gummi försvinner samtidigt.

Om någon av dessa inträffar, behöver du skaffa ett nytt däck. Det går inte att fixa däck, man kan bara byta ut dem. Detta kan verka slösande, och det är därför viktigt att återvinna däcken på ett korrekt sätt.

Slutligen, leta efter små utbuktningar på däcket som visas nära stora snitt. Ännu bättre - ta av däcket från fälgen och inspektera visuellt insidan av det. Om du kan se nedskärningarna betyder det att styrkan på duken är inte lika kraftig som förr och man borde då byta ut cykeldäcket.

Kablar

Kablar styr bromsarna och växlarna. Om dessa är skadade så kan det generera oroväckande följder: skadade kabeluttag eller fläckiga och rostiga delar av med kan orsaka stora problem även om praktiskt taget alla andra komponenter är helt nya.

Hur man kontrollerar för slitage: Kontrollera de yttre (synliga) kablarna (dessa är de plastbelagda flexibla rören som kablarna löper i) för att leta efter knäck, skär, rost eller andra tecken på strukturella skador. De inre kablarna är å andra sidan lite svårare att kontrollera. Börja med ett grundläggande ögonprov - kablarna ska vara silvriga, så om de blir vita eller brunaktiga så är de troligtvis styva och rostiga och kommer att fungera dåligt.

Ett bättre test skulle vara att ta bort delar av ytterkablarna från ramkabelledarna, så att du kan leda dina fingrar längst kablarna. Rörelsen ska vara smidig och nästan friktionsfri.

Pedaler och grepp

Att kunna ha ett bra grepp om cykeln när man åker snabbt är lika viktigt som att ha en fungerande broms eller kedja. Så här kontrollerar du för slitage: När det gäller grepp vill du se till att gummi-/skummaterialet inte är klibbigt, halt eller sakta sönderdelas.

Du måste också kontrollera hur bra greppen faktiskt är fästa vid stängerna, genom att ta fast greppet och försöka rotera det. Vad gällande pedaler bör man först kontrollera om de är knäckta eller utslitna. Testa greppet genom att placera foten på pedalen och försök att skjuta den fram och tillbaka medan du trycker ner för att simulera pedalering. Du bör känna att pedalen "biter" i skon och erbjuder ett bra grepp.

När du försöker snurra pedalen, bör feedbacken vara jämn - om de känner sig hårda eller "hackiga", betyder det att lagren har ganska utnötta. Slutligen, prova att dra på pedalen i flera riktningar för att testa om de funkar som de ska. Om de inte snurrar som de ska och om man inte kan få ett bra grepp så kan det vara hör tid att köpa nya pedaler.

Innerslangar

Det finns förmodligen ingen som har cyklat i skogar och på berg under ett par säsonger utan att ha behövt byta ut en punkterad innerslang. På gott och ont så märker man direkt om den är punkterad i och med att däcket inte har någon luft i sig längre. Om punkteringen är liten så kan lappa igen det vilket ofta är en temporär lösning. Om man lappar för tillräckligt bra så kommer innerslangen att vara så gott som ny. Du kan hitta hålet genom att pumpa upp innerslangen och sänka ner olika delar av slangen tills du ser var luftbubblorna kommer ut.