Dölj filter
Filters 0
Sortera efter:
Filters 0

Skulle din cykel klara ett trafiksäkerhetstest? Här på Decathlon hittar du alla reservdelar du behöver för att hålla cykeln i toppskick. Vi har allt från reservdelar för landsvägscyklar till mountainbikes.

Hide filters
Show filters
1566 produkter
Sortera genom:
Produkt typ
Färg
  • SVART
  • GRÅ
  • BRUN
  • ROSA
  • GRÖN
  • BLÅ
  • TURKOS
  • RÖD
  • ORANGE
  • OCKRA
  • GUL
  • VIT
  • BEIGE
  1. Pris 349 kr
    ROCKRIDER

    Kombipedal MTB 500 SPD-kompatibel

  2. Pris 349 kr
    DECATHLON

    Cykelsadel 60° SD GEL

  3. Pris 39 kr
    DECATHLON

    Innerslang 700x35/45 Presta 48 mm

  4. Pris 129 kr
    DECATHLON

    Kedja 3–8 växlar

  5. Pris 89 kr
    TEKTRO

    Skivbromskloss TEKTRO E10.11

  6. Pris 39 kr
    DECATHLON

    Universalbromskloss V-broms 100

  7. Pris 39 kr
    DECATHLON

    Innerslang 700x23/32 Presta 60 mm

  8. Pris 199 kr
    RIVERSIDE

    Bromshandtag höger TEKTRO T275

  9. Pris 399 kr
    DECATHLON

    Cykelsadel 90° GEL XL

Om din cykel följer med dig på alla dina äventyr så vet du att den behöver lite kärlek ibland. Decathlon har cykeldäck för både väg och terräng. Oavsett om du har en landsvägscykel, en mountainbike eller en hybridcykel har vi hållbara däck som klarar alla sorters påfrestningar. Om du behöver innerslangar har vi ett brett utbud i en mängd olika storlekar och med olika typer av ventiler så att du kan hitta en som matchar din cykel.

Om du inte är en erfaren cyklist, kan det förmodligen vara skrämmande att fixa din cykel för första gången. Istället för att göra allt själv kan du alltid låta en specialist hjälpa dig. Cykelunderhåll kan vara komplicerat, och det är ofta bättre - och lättare - att låta proffsen hantera det. Besök gärna vår serviceavdelning i närmaste Decathlon-butik så hjälper vi dig!

Men även om du får hjälp, så är det viktigt att kunna detektera om något är fel med din cykel. Visst, i de flesta fall kommer problemen vara tydliga, men andra kan vara mer subtila.

Nedan kan du lära dig mer om de sex vanligaste delarna som man behöver byta ut på cykeln och tips på hur man vet när de behöver repareras eller ersättas..

Kedjan är utan tvekan din cykels känsligaste och viktigaste komponent. Därför bör du göra grundliga kedje-kontroller ett par gånger per år.

Hur man kontrollerar kedjor för slitage: Se över om kedjan har rost, styva länkar och/eller kedjesträckning eller om den är för torr. Om du ser att kedjan har en lätt brun-orange färg på vissa ställen så är det ett första tecken på att kedjan bör rengöras

Du bör också använda fingrarna för att känna om kedjan är torr - helst ska den ha ett tunt lager ren olja. Det bästa sättet att hantera rost är att regelbundet kontrollera din cykel för smuts och grus - djup, ackumulerad rost är ett tråkigt problem och garanterar vanligtvis en resa till cykelverkstaden.

Stela länkar kommer att göra sin närvaro känd genom att tvinga din kedja att hoppa över några få varv regelbundet. För att hitta de skadade länkarna bör du inspektera kedjan från sidan då du vevar pedalen med en hand.

Alla länkar ska vara parallella med varandra: om du ser några länkar som som sticker ut litegrann, så måste du lossa partiet eller byta ut kedjan, annars kommer du snart få problem.

Är du sugen på att uppgradera drivlinan? På Decathlon har vi olika växelreglage, vevpartier, växlar, kassetter, vajrar och mycket mer! Om du vill anpassa cykeln efter dina behov kan vi hjälpa dig – även med de allra minsta detaljerna. Skaffa nya bromsar, bromsok och reglage så att du kan cykla säkert i stan och ha mer kontroll på vägen och i trailspåret.

Detta varierar lite beroende på vilka bromsklossar du har. Bromsklossar är vanligare på landsväg- eller citycyklar, medan skivbromsar är populära på MTBs och hybrider. Om du använder bromsklossar regelbundet så bör du kontrollera om spåren (eller “tänderna”) i gummi fortfarande är synliga.

Om inte är det dags att skaffa dig ett nytt par! Se också efter om bromsklossarna har fastnat lite i dynorna. Det kan komma att skada din fälg och gör dynorna mindre effektiva totalt sett. För skivbromsar finns det sällan ett lika uppenbara slitmärken, men en bra tumregel är att du vill ha minst 0,5 mm material kvar där.

Oavsett typ av dyna är det dock viktigt att kontrollera att dina klossar inte slits pga att de är fel vinklade. Om de är det, måste de justeras. Du är alltid välkommen in till oss om du vill att vi ska ta en närmare titt på dina bromsar.

Att kunna sakta ner och accelerera beror i slutändan på hur mycket grepp ditt däck har med marken. Cykeldäck slits vanligtvis ut på tre sätt:

  • De slits till den punkten att det inte finns några slitbanor (eller slitbanemönster) kvar.
  • Gummit blir mer utjämnat, sprött och förlorar greppet, särskilt i vått väder. Utslitna däck tenderar också att ha sprickor som gör att de lättare får punkteringar.
  • Däcket får djupa snitt som avslöjar det inre röret.

Hur kollar man efter fel i cykeldäcken?

Först granskar du "kala fläckar" på däckytan, där slitbanemönstret (om det finns) nästan är osynligt, eller områden där gummit är så tunt att den underliggande duken syns igenom. Därefter ska du titta efter för små sprickor i gummit som bildas runt sidoväggarna: de kommer att fördelas jämnt längs däcket, eftersom allt gummi försvinner samtidigt.

Om något av detta inträffar, behöver du skaffa ett nytt däck. Det går inte att reparera däck, man kan bara byta ut dem. Detta kan verka slösande, och det är därför viktigt att återvinna däcken på ett korrekt sätt.

Slutligen, leta efter små utbuktningar på däcket som visas nära stora snitt. Ännu bättre - ta av däcket från fälgen och inspektera insidan insidan av det. Om du kan se nedskärningarna betyder det att styrkan på duken är inte lika kraftig som förr och man borde då byta ut cykeldäcket.

Kablar styr bromsarna och växlarna. Om dessa är skadade så kan det generera oroväckande följder: skadade kabeluttag eller fläckiga och rostiga delar av med kan orsaka stora problem även om praktiskt taget alla andra komponenter är helt nya.

Hur man kontrollerar för slitage: Kontrollera de yttre (synliga) kablarna (dessa är de plastbelagda flexibla rören som kablarna löper i) för att leta efter knäck, skär, rost eller andra tecken på strukturella skador. De inre kablarna är å andra sidan lite svårare att kontrollera. Börja med ett grundläggande ögonprov - kablarna ska vara silvriga, så om de blir vita eller brunaktiga så är de troligtvis styva och rostiga och kommer att fungera dåligt.

Ett bättre test skulle vara att ta bort delar av ytterkablarna från ramkabelledarna, så att du kan känna efter med fingrarna. Rörelsen ska vara smidig och nästan friktionsfri.

Letar du efter ett par nya pedaler för att kunna köra så det ryker? Skaffa ett par nya klickpedaler för att ta din träning till nästa nivå. Med klickpedaler och ett par bra cykelskor och strumpor får du mer kraft när du cyklar, samtidigt som du gör av med mindre energi.

När du försöker snurra pedalen, bör feedbacken vara jämn - om de känns hårda eller "hackiga", betyder det att lagren har är utnötta. Slutligen, prova att dra dra i pedalen i flera riktningar för att testa om de funkar som de ska. Om de inte snurrar som de ska och om man inte kan få ett bra grepp så kan det vara dags att köpa nya pedaler.

Cykla mer bekvämt under pendlingen till jobbet eller på din nästa terrängtur med nya handtag! De finns med olika grepp så att du kan skaffa det bästa för dig och din cykel. Vi har även styrstammar och ändpluggar till styret så att du kan matcha och byta ut ett helt set på din favoritcykel.

Att kunna ha ett bra grepp om cykeln när man åker snabbt är lika viktigt som att ha en fungerande broms eller kedja. Så här kontrollerar du för slitage: När det gäller grepp vill du se till att gummi-/skummaterialet inte är klibbigt, halt eller smular.

Du måste också kontrollera hur bra greppen faktiskt är fästa vid stängerna, genom att ta fast greppet och försöka rotera det. Vad gällande pedaler bör man först kontrollera om de är knäckta eller utslitna. Testa greppet genom att placera foten på pedalen och försök att skjuta den fram och tillbaka medan du trycker ner för att simulera pedalering. Du bör känna att pedalen "biter" i skon och erbjuder ett bra grepp.

Det finns förmodligen ingen som har cyklat i skogar och på berg under ett par säsonger utan att ha behövt byta ut en punkterad innerslang. På gott och ont så märker man direkt om den är punkterad i och med att däcket inte har någon luft i sig längre. Om punkteringen är liten så kan man lappa igen det, vilket ofta är en temporär lösning. Om man lappar för tillräckligt bra så kommer innerslangen att vara så gott som ny. Du kan hitta hålet genom att pumpa upp innerslangen och sänka ner olika delar av slangen tills du ser var luftbubblorna kommer ut.

Kanske behöver du en ny sadel? Våra cykelsadlar finns i en mängd olika storlekar – både för vuxna och barn – och i en rad olika material så att du kan hitta den som är bäst för just dig. Om du dessutom vill byta ut din sadelstolpe eller sadelklämma så har vi det också!

Det behövs en del verktyg och utrustning för att sköta om sin cykel. Om du behöver hjälp att reparera eller underhålla den, eller t.ex. byta ut hjulen, så finns vi här för dig.