Dölj filter
Filters 0
Sortera efter:
Filters 0

När du ska köpa löpband är det bra om du har koll på dina personliga mål. Ett personligt mål skulle kunna vara att komma i form, att gå ner i vikt eller helt enkelt att man vill förbereda sig och träna inför en specifik tävling.

Dölj filter
Visa filter
·
11 produkter
Sortera genom:
Efter storlek
Efter märke
Efter produkttyp
Efter sport
  1. 5 999 kr
    Pris 5 399 kr
    -10%
    DOMYOS

    Löpband 13 km/h 43x121cm

    (21)
  2. Pris 2 899 kr
    DOMYOS

    Löpband utan motor W100 38x115cm

    (5)
  3. Pris 7 999 kr
    DOMYOS

    Löpband Smart 18 km/h 50x143cm

    (20)
  4. Pris 7 499 kr
    DOMYOS

    Löpband Smart 16 km/h 45x125 cm

    (31)
  5. Pris 14 999 kr
    DOMYOS

    Löpband INTENSE RUN uppkopplat

    (9)
  6. 8 499 kr
    Pris 7 999 kr
    -5%
    DOMYOS

    Löpband lutningsbart INCLINE RUN

    (6)

Överväg bland annat maxhastighet, lutningsförutsättningar samt komfort. Undersök även om du behöver några extra tillbehör som kan hjälpa dig att ta din löpning till nästa nivå.

Det första kriteriet för att välja ett löpband som passar dig är att välja ett som har en bra maxhastighet. Det finns, som du säkert vet, olika typer av motionsband. Dels finns löpband som är anpassade främst för dig som föredrar gång som motionsmetod. Dessa kallas gåband och har oftast en lägre hastighet jämfört med ett klassiskt löpband. Oavsett om du väljer ett gåband eller ett löpband så bör du välja ett som har en högre maxhastighet än vad du kan prestera i dagsläget. Då skapar du nämligen en möjlighet att kunna utvecklas och bli bättre och kanske lite snabbare.

Vill du ändra om i din rutin eller gå ner ett par kilon? Tilt-funktionen kommer att göra din löpning lite svårare och skulle kunna hjälpa dig att vässa till formen. Det finns även löpband utan motorer. Den typen av löpband har istället olika motståndsnivåer som kan öka intensiteten av din träning. Om du har som mål att bygga muskler eller få en generell bättre fysisk form, och inte bara en bättre kondition, så kan det även vara värt att ta en titt på våra roddmaskiner.

Att ha ett löpband hemma är i många fall smidigt. För dig som har ett begränsat utrymme kan det vara fördelaktigt att välja ett hopfällbart löpband. Detta kan du enkelt och smidigt fälla ihop och luta mot en vägg när löpturen är över.

Utöver detta bör också löpbandet vara anpassat till din storlek och din gång. Ju längre, snabbare och bredare steg du tar, desto bredare och längre bör löpbandet vara. Kom ihåg att prova olika underlag på maskinen. Vissa underlag är mjukare att springa på vilket man ofta inte kan märka om man inte provar dem.

Olika löpband har olika tillbehör. Träningsprogram som är riktade mot viktminskning och utveckling av prestanda skapar en större variation i din träning. Många paneler kan hjälpa till att känna av hjärtrytm, antingen genom att ha händerna på ett handgrepp på vardera sida av maskinen, alternativt genom att ha ett band runt bröstkorgen som känner av hjärtrytmen.

De mer utvecklade löpbanden har ofta många fler tillval som gör att man kan individanpassa träningspassen till sina egna behov. Det är som att ha en egen coach hemma! Denna hemma-coach är perfekt för dig som inte riktigt vet hur man ska träna för att få bästa resultat eller om du inte vill fokusera på ditt träningsschema när du springer.

Utöver detta finns det även löpband som går att koppla till Zwift. Ett löpband med Zwift gör det möjligt att ta din inomhuslöpning till en virtuell utomhusmiljö. Zwift gör det också möjligt att träna med andra personer virtuellt och alla dina mätvärden såsom hastighet och tempo visas i realtid och kan sparas.

Utöver det självklara att man inte behöver oroa sig över vind, halka och temperatur när man tränar inomhus, så finns det tre större skillnader mellan att träna på löpband jämfört med utomhusträning.

Med ett löpband kan du i praktiken ta fler steg per minut. Den hjälper dig även att röra på benen snabbare. Om du bor i en storstad där tillgång till bra löpområden kan vara begränsad, finns helt klart en poäng i att kunna skapa sig virtuella "backar" hemma, genom att ställa in lutning och hastighet på löpbandet.

Att springa utomhus kan alltid innebära en vissa risker - speciellt om du springer i mörker och i trafikerade områden. Många föredrar dock utomhuslöpning med den friska luften, naturen och friheten.

Man kan definitivt skada knäna även om det är säkrare att träna löpning på ett löpband jämfört med om man tränar ute i naturen, eftersom riskerna för oväntade hinder får bedömas som mindre. Det är dock viktigt att du lär dig hur du ska springa för att inte belasta knäna i onödan. Maratonlöpare brukar knappt lägga någon vikt på sina hälar för att ha maximal stötdämpning och för att inte skada knäna.

Gåband eller promenadband som det också kallas är som det låter ett motionsband anpassat för gång. Med ett gåband hemma kan du enkelt få in vardagsmotionen i schemat utan att behöva tänka på vad det är för väder ute. Vi har både gångband utan motor och med motor som är enkla att använda och som inte tar så mycket plats. Vill du ha ett gåband som tar så lite utrymme som möjligt bör du välja ett hopfällbart gåband. Detta kan du enkelt fälla ihop och luta mot väggen när motionspasset är klart.